De eerste dagen: woensdag 10 t/m zaterdag 13 juni….

Sorry, het verhaal is een beetje lang geworden ..maar voor jullie is het denk ik beter 1 keer in de week (ofzo) een lang verhaal te ontvangen dan elke dag een korte; wordt ook vervelend. Maar er valt zoveel te vertellen.

Zo, ik zit nu op mijn balkonnetje van mijn ‘bungalow’(kamer op palen).. in het Ananda Resort.. in Thailand. Het heeft een paar dagen geduurd voordat ik mijn eerste verhaaltje kon schrijven (ben heel blij met mijn mini laptopje, ik kan er alles mee voor de communicatie naar buiten en super voor radio en muziek etc. Er zijn trouwens meer mensen die met die dingen reizen heb ik al gezien hier, ook hier in heel het resort is er wifi verbinding, dus ik kan overal gaan zitten). Vandaag voel ik me ook het beste van de afgelopen dagen (daarover meer de volgende keer) . Dus tijd om even te laten weten hoe het gaat. Ik ben nu gesetteld voor de komende 5 weken hier en heb vandaag ook niet zo’n last van de warmte (zonder airco is het ’s nachts niet te doen, althans niet voor mij en ik moest de eerste 2 nachten in een kamer slapen zonder airco omdat het resort nog vol zat). Maar er is al veel gebeurd (binnen en buiten mezelf) sinds ik ben vertrokken en ik zal de eerste paar dagen eens beschrijven.

Ok, dus woensdag alle laatste dingetjes ingepakt, veel aandacht aan Sammie en Fiebie gegeven (ik heb een aantal keren goed met ze ‘gesproken’ haha en gezegd dat het vrouwtje elke dag aan ze denkt) en naar Johan (zijn autobedrijf) gereden. Ik heb bij hem mijn auto ingeleverd en hij heeft me naar Schiphol gebracht. Gelijk ingecheckt en daar waren Diana, Nancy, Miranda en Robert en mijn vader om me uit te zwaaien. Ik had een thee/tegenoffensief bedacht en een theezakje gegeven met een boodschap (op mijn feestje had ik nl van iedereen een theezakje gekregen met daarop iets liefs geschreven en die ik pas in Thailand mag openmaken; heel leuk idee van Nancy!!) en gisteren, zondagavond dus, heb ik ze allemaal bekeken want ik voelde me gister erg unhappy (volgende verhaaltje daarover meer hoe dat komt). Dus dat hielp zeker wel! In ieder geval was het heel fijn om ze te zien en dat ze me hebben uitgezwaaid totdat ik door de douane ging. Op zich voelde ik eigenlijk wel kalm die dag (in tegenstelling tot 2 weken daarvoor toen ik het allemaal niet meer zag zitten en alles doodeng vond) , maar toen Nancy begon met huilen, kwamen bij mij ook de traantjes eruit en toen bij iedereen, wat ook wel weer schattig was. Beetje vertraging en toen het vliegtuig opsteeg had ik het wel moeilijk. Net zoals een gewone vakantie ga je weg, maar er is voorlopig nog helemáál geen retour in zicht en dat is een concept wat ik nog niet goed kon en kan bevatten. Dat had ik ook wel verwacht, maar het daadwerkelijk door maken is weer wat anders.

In vogelvlucht de reis verder: eerste keer in zo’n groot vliegtuig, vliegt super, zit naast een thaise dame en een oudere engelse man (getrouwd, stereotiep ja ..maar heb niet geoordeeld!). Uiteraard heel vriendelijk en we kletsen wat, leuke film en wat uurtjes slapen. In Bangkok moet ik even zoeken, er staan hordes thaien in de aankomsthal te wachten op mensen met bordjes om ze af te halen en taxi’s worden je gelijk aangeboden. Ik word opgehaald door iemand van het hotel en ik merk gelijk de bekende thaise vriendelijkheid op. Met meerderen tegelijk helpen ze je met bagage, houden ze de deuren voor je open en zeggen ze je gedag.

De eerste nacht in het airporthotel voelt heel vreemd. Best een luxe kamer maar alleen in zo’n hotel, ik zag geen andere gasten, geeft me een unheimlich gevoel. Logisch de eerste nacht. De Thaise soep met kip en groenten erin (ben even de naam kwijt) is wel lekker (ik hou alleen niet zo van de smaak van gember eigenlijk). Volgende ochtend door naar Koh Samui en dan pas vanuit de lucht zie ik echt de plaatjes van de vakantiegidsen voor mijn ogen. Maar het zijn geen plaatsje of ansichtkaarten, het is echt en mijn geest kan het nog niet bevatten. Zoveel heldere kleuren en blauwe zee. Het vliegveld van Koh Samui lijkt wel een resort op zich; klein, heel gezellig en idyllisch en ik koop een ticket voor de taxibus en voor de boot naar Koh Pangan. Alles wijst zich eigenlijk vanzelf.

Weer gelijk in een open taxi busje met een paar anderen en een jongen vraagt aan mij of ik uit Nederland komt. Dat kon hij nl horen aan mijn engels met accent. Dus even nld. praten. Als ik aankom bij het resort komt er gelijk een meisje/vrouw naar me toe en helpt me met mijn bagage (teveel onpraktische kleding ingepakt, maar goed: weggeven kan altijd) en ik heb gelijk met mijn eerste ‘vriendin’, zo blijkt niet veel later, Natalia uit Argentinië kennis gemaakt. Ze is aan het eten en nodigt me uit aan te schuiven. Ik neem ook wat eten en verse sap. Het eten hier op het resort is heerlijk (alles smaakt net even intenser en ze hebben eigenlijk van alles. Tot nu toe heb ik gegeten: tofu burger, griekse salade met tzatziki, vegetarische gestoomde loempia’s, yoghurt met muesli en vers fruit, tomatensoep..en de sappen zijn echt super zalig met verse ananas, papaja, banaan, limoen, sinasappel, aardbeien etc. Het valt me op dat ik minder eet op een dag en dat de kleine porties ook genoeg zijn. Ik heb (gelukkig) geen behoefte aan zoetigheid en vet. Hopelijk blijft het zo. Ik drink natuurlijk wel veel water.

Ook een meisje dat op het resort werkt komt gelijk naar me toe en vraagt: ben jij Melissa?

Ik voel me wel heel welkom hier. Helaas is de bungalow nog niet klaar, alles is vol en ik moet tot zondag wachten. Nou ja jammer dan. Er zijn maar 6 bungalows (kleine kamer op palen met airco en ruime badkamer) en 8 kamers op het resort. De gebouwtjes voor de faciliteiten die ze hebben, nemen meer ruimte in. Ze hebben een kruiden sauna, massage plaats, zwembad, detox bar en gebouw, restaurantje met uitzicht op de zee Het resort ligt gelijk aan de weg en aan de andere kant van de weg begint direct het strand.

Het strand is zeker niet mooi te noemen (Koh Pangan is dus niet beroemd om zijn mooie stranden), er ligt veel troep op en veel soort van boomschors. Het is hier het regenseizoen en dan is er eb en vloed nl., dus de zee brengt en haalt alles op en van het strand. Het kan een paar keer per dag regenen, maar dat gebeurt niet elke dag. In de ochtend en in de avond is het vloed en overdag is het eb, dan is het strand heel erg breed. Er ligt ook niemand op het strand en ik heb daar op zich toch al geen behoefte aan, nu ook niet. De schaduw is veel beter en belangrijker. Je ziet wel mensen ver weg in de zee lopen, het is heel ondiep nl. Het is ’s avonds rond half 7 al donker en de zonsondergang, die wel heel mooi is, gaat heel snel, binnen een half uur ofzo.

’s Avonds maak ik kennis met de eigenaar Vangelis; een griekse man die goed engels spreekt. De meeste thaien spreken slecht engels en ik merk dat ik mijn niveau vanzelf ga aanpassen, dus iemand die het redelijk goed spreekt is erg aangenaam om mee te praten. Het personeel is ook heel erg vriendelijk!! Ik weet niet of het door de sfeer van de omgeving komt, de energie hier of dat het zo natuurlijk in de mensen hier zit, maar de bekende thaise vriendelijkheid is overvloedig aanwezig. Ook de andere gasten zijn heel erg aardig en meteen oprecht geïnteresseerd in hoe het met je gaat, maar zoiets voel je! Wel fijn want ik ben een beetje gedesoriënteerd en uit mijn doen.

Na 2 dagen in de warme kamer (de eerste avond heb ik al een 4-potige groene bezoeker aan de badkamer muur hangen; een gekko van 15 cm) kan ik naar de koele bungalow en kan ik me gaan settelen. Natalia (zij slaapt in een andere plaats en komt hier voor het eten en de yoga) komt zondag even kijken hoe ik er bij zit. De 4e dag zie ik ineens een hele echt een hele grote spin op de muur, brr. Een jongen van het resort komt toevallig aangelopen en hij haalt het weg. Ik kijk binnen alles na en hou alles dicht.

De yoga school hoort niet bij het resort en zij hebben hier een hal waar ze yoga lessen, workshops, retreats en lezingen geven. De meeste mensen die hier yoga volgen, logeren of wonen dus ergens anders. Er is een prikbord met wat er gedaan wordt in een maand en er is een prikbord waarop mensen zelf iets kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld kookworkshops. Natalia meld ons aan voor deze workshop voor dinsdag (helaas kan ik deze, blijkt later, niet volgen en daarover ook meer de volgende keer).

De eerste paar dagen dus tot zover en af en toe voelt het heel erg ongemakkelijk, ben hier toch ‘alleen’ en als ik me voorstel dat ik nog een jaar ‘moet’ gaan, is dat nog steeds een vreemd en eng idee, nu zo ik het ook daadwerkelijk meemaak. Ook het gevoel iets te ‘moeten’ doen en het alsmaar vooruit denken van wat ik ga en moet doen, is nog niet weg. Er is niemand die wat van je ‘verwacht’ en dat is vreemd. Maar dat is dus ook fijn om te beter te leren: met je aandacht in het hier en nu zijn.

Nou, tot de volgende keer (weet niet of het elke keer zo lang wordt hoor, misschien wel, misschien niet)!

Reacties

Reacties

Silvia

Lieve Melissa,
Goed om te lezen dat je op bestemming bent! Natuurlijk voel je je alleen, dat is logisch. Kop op meid! Dat zal vast en zeker veranderen. Geniet van deze rust. En van het feit dat je kan doen en laten wat je wilt. Over een maand zit je in Australie bij Carlijn!
x
Silvia

bianca vrijland

He meid wat leuk om van je te horen.
En logisch dat je je ongemakkelijk voelt, er is niets zeker en het overkomt je allemaal. Meid ik weet zeker dat je je snel anders zult voelen en dat je voelt dat je de juiste beslissing hebt genomen.
Ik ben benieuwd naar je nieuwe verhalen en zet em op!
Liefs en groetjes vanuit hier

Bianca, Vincent en Jasper

Bianca van Wijk

He Melissa,

Tot nu toe doe je het hartstikke goed! Gun jezelf de tijd om alles te ervaren en te ontdekken. Niet te veel plannen en lekker genieten.

Wij denken aan je!
Bianca en Frank

Hans Scholte schrijft:

Hoi melissa het is fijn te horen dat je goed bent aangekomen op je eerste bestemming, Logisch dat je je nog wat alleen voelt maar ik denk dat het snel veranderd, want je bent een gezellige meid. Geniet van dit alles het is zeker de moeite waard.
Heel veel groetjes vanuit Haarlem
Hans

Alexander

Hallo lieve Melissa vindt dat je het erg goed doet en sta op ben suen voor de nieuwe ervaringen en houd vast aan het goede en geniet ervan xx Alexander ben super trots op je dat je dit avontuur bent aangegaan

Veronica

Hoi lieve Melissa,

Wat een belevenissen al in zo'n korte tijd! Fijn te horen dat je goed bent aangekomen. Voordat je het weet voel je je minder alleen en ontmoet je steeds meer leuke mensen. Laat het allemaal maar lekker gebeuren en geniet er van!

vele groetjes ven Veronica en Wim

Marlijn

Lieve Melissa.
Ik kan me wel iets voorstellen wat je voelt als je daar aan komt in die warmte. Het komt echt als een deken over je heen en je moet daar echt aan wennen. Het beste is om je daar maar aan over te geven en alles gewoon wat rustiger aan te doen. Je moet al aan zoveel wennen als je daar bent. Om alles daar alleen te doen en alleen mee te maken, is ook iets wat je moet leren. Geef jezelf de tijd en probeer er daarnaast toch al een beetje van te genieten, voor je het weet is het voorbij. Gelukkig kan je veel van je afschrijven op deze manier en geeft je dan het idee dat we toch dichtbij zijn. De eerste week zal het moeilijkste zijn, daarna zal het steeds beter gaan en kan je ons wat meer loslaten.
Heel veel sterkte met alles en maak er iets moois van.
Liefs van je vader en mij.

DeNniS

Hey, hoe voelt het leven zonder reddingsvest? Gaat wel wennen hoor, je leert vanzelf zwemmen :) Je resort en omgeving zien er in ieder geval heerlijk uit, paradijs op aarde. Enne, niet vergeten: links af slaan als je rechts moet! Trouwens, stuur maar een tropische regenbui deze kant op want het is hier 45 graden in de zandbak.

Groeten uit Dubai, dennis

PS update je facebook, kun je al je nieuwe vrienden gelijk erin zetten. Wel handig als je snel iemand nodig hebt wanneer je oog in oog staat met een gekko. Of een krokodil.

Astrid

Hoi stoere globetrotter,

Ik heb aan je gedacht toen je vorige week woensdag vertrok. En volgens mij had ik meer de bibbers dan jij. Ik vind het echt geweldig van je dat je dit avontuur aangaat. Eigenlijk een dubbel avontuur: een nieuwe omgeving, nieuwe mensen, nieuwe uitdagingen...maar ook... een nieuwe kijk op je zelf en leren omgaan met nieuwe ervaringen. Ik vind dat je wel een super onderkomen hebt gevonden. Jouw uitzicht vanaf je balkonnetje is vele malen mooier dan dat van mij. Geniet ervan en ik kijk alweer uit naar je komende verhalen.

Liefs, Astrid

Jan & Matty

Leuk om op deze manier contact te kunnen houden. We hebben begrepen dat het al een hele ervaring voor je zal worden, we zijn een beetje jaloers op je,maar het is helemaal normaal dat je moet wennen,probeer elk moment te denken dit komt misschien nooit meer,en je zal veel indrukken maken die je nooit meer zal vergeten.
Probeer niet aan thuis te denken,dat is misschien moeilijk,maar relativeer goed,als je op dit moment thuis zou zitten gebeurd alles weer zoals het al heel lang gaat,en is alles weer heel gewoon, dus pluk de dag en maak zoveel mogelijk aantekeningen in je dagboek,en ga niet zitten piekeren,straks als je daar je draai heb gevonden ga je pas echt genieten,zo werkt het nou eenmaal,alles went.
Rene heeft de poezen onder controlle,en ze eten gewoon en zijn er al aan gewent,dus maak je daar nou niet druk over.
geniet vooral van het heerlijke eten,en de vriendelijke mensen,want daar staan ze om bekend,ook de warmte went na een paar weken,en daar zal je dan geen last meer van hebben.
Het was voor Rene ook wennen,hij vond het erg gezellig,maar ook bij hem gaat de wereld verder.
Wij denken ook veel aan je, en we hopen dat het je goed zal doen. leuk om later op terug te kijken.

Melis, niet aan huis denken, kijk hoe mooi het daar is,en groetjes van Matty.
Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Nancy

Wat een mooi verhaal!Ik doe nu mijn ogen dicht en ik haal alles even voor me!Je zit nu op dit moment in een luie stoel je dag te overdenken,en mijn joga-boek ligt naast je.Jij denkt nu sjeetje zeg wat is het hier mooi en rustig,en morgen moet ik,moet ik,oh nee ik moet niks.Lekker relaxen MAG ik,en ik MAG ook genieten van het niksdoen.
Doe dat Melis het MAG echt.
Dikke knuffel van mij

tante marianne

Hi melissa
Wat een gaaf reisverslag,en dat voor een week.
Meid ik kan het me helemaal voorstellen hoe je je voelt,maar je zult je steeds meer op je gemak gaan voelen. En over 5 weken ga je weer verder naar je vriendin. probeer er van te genieten het mag.
Liefs en een dikke kus van je tante marianne

Ton

Melissa
Heb het gevoel of ik zelf Azie ben, het ziet er er gezellig uit, even wennen aan de warmte, 7 uur donder, maar daar benje zoo aangewend.
Je ben nu even op je zelf aangewezen, dat was je al, maar nu is het toch heel anders, gaat vanzelf beter. je voor uitzichten zijn er toch naar.
Ga verder, kijk af en toe even om en zie dan weer voor uit. Hier alles goed, groetjes Pa

sandra

hey stoere meid,

alles mag , niks moet, lekker genieten en niet te veel plannen of over nadenken .
je zit op een super mooie plek, gewoon alles over je heen laten komen.
ik ben benieuwd naar je volgende verhalen

dikke kus ,san

Shama

Hey Melis!
Wat leuk dat je je ervaringen zo deelt. Je schrijft het ook heel leuk weg. Je maakt me nieuwschierig naar het vervolg.
warme kus

Mariette

Super meid ben blij dat je goed aangekomen bent en dat je , je droom waar kunt maken ga ervoor. Geniet ervan! Wij dromen wel mee haha.

Liefs,
Mariette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!