Week 36 Zenuwen, buikdansen en Arabian danceparty ........15 t/m 21 februari 2010

Deze week gelijk alweer mijn 2e practicum voorbereiden. Deze practicums doen we deze week in de Shakti hal, de grote hal waar we de eerste maand les hebben gehad. In deze hal staat een groot podium met daarnaast een grote muziek installatie en de bediening van de lichten. De blauwe en de groene hal zijn een stuk kleiner, maar ik vind ze ook gezelliger. Knusser. In elke hal zijn er ondermatten, yoga matten, kussens, stoelen en kleine zitbankjes om gehurkt op te zitten. De Shakti hal is wel en hele lichten en mooie hal.

Dinsdagavond is er een lecture over Spirituele testen. Het is een nieuwe lezing die nog niet eerder is gegeven door Swami Sivekananda. Deze lezing wordt ook op video opgenomen door Angelus. En dus is het heel druk, meer dan de helft van de yoga studenten van de school zijn aanwezig.

De lezing is interessant. Ik zit naast Michael tegen de wand aan. Michael is de trainer die de massage training geeft. Na de lezing kletsen we nog wat. Ook zie ik Karen weer eens, een fijne warme vrouw die samen met haar man is en hier allerlei lessen geeft en volgt.

De school heeft zo’n 150 studenten waarvan de meesten al ver in hun programma zijn. En die in hun eigen tijd met een bepaald onderwerp bezig zijn. Na het basis programma heb je het Kundalini programma, dan het Tapas gedeelte waarbij men per chakra zo’n 2 maanden bezig is om die bepaalde chakra uit te diepen in de eigen persoonlijkheid.

Eigenlijk zien wij maar een handjevol studenten zo verspreid over de hallen en de restaurants. De meesten die we zien zijn onze docenten en supervisoren tijdens de practicums. Wendy en Darren natuurlijk die de hele TTC ons begeleiden. En Adam uit Amerika, Manu uit België, Rosie en Lirit uit Israel, Julien uit Switzerland, een Fransman, Arnaud en Angelus uit Roemenie.

Met Rosie heb ik een vreemde connectie of eigenlijk gezegd, geen connectie. Rosie is hier al een jaar of 5 af en aan. Ze gaat een paar maanden per jaar naar huis en studeert hier verder en geeft ook les. Nu mag ze geen les geven omdat ze met haar Tapas programma bezig is. En overal waar ze is, tijdens de lezingen van de Eerste maand cursus of een andere bijeenkomst, zie je haar bepaalde yoga oefeningen doen. Ik bewonder haar houding, ze is heel krachtig en zelfverzekerd. Toch heeft ze ook wel wat ‘Ego’ over zich; zo van ‘zie mij hier, ik durf alles te doen en te zeggen’. Ergens klik ik niet met haar en ik denk dus daarom.

Tussen alle drukte door met de voorbereiding van mijn practicum, waarbij we een yoga houding moeten presenteren van max 20 minuten, zijn er nog andere dingen te doen. Donderdag middag is er weer een yoga workshop met Emma, een yoga docente uit Ierland. En Angelus is er ook. Hij vraagt of ik naar de film avond ben geweest van Angelina gisteren. Nee, ben een beetje op tijd naar bed gegaan. Ik zie hem vaak de laatste tijd en hij heeft wel wat speciaals over zich. Hij heeft een heel apart interessant voorkomen met lang rasta haar en een krachtig, lang gevormd gezicht. Ik heb hem verleden jaar ook een paar keer voorbij zien komen en hij heeft een keer een lezing tijdens de eerste maand cursus gegeven.

Na de workshop ga ik even naar het Theehuis en ontmoet Trevi en Lemmie daar. Zij zijn bezig om te kijken of ze de Maple Syrup voor de Master Cleanse hier kunnen krijgen. Een aantal mensen willen deze Master Cleans doen en de Maple Syrup is een ingrediënt die hier niet te krijgen is. Dus zijn ze bezig om dit via internet te bestellen.

En in de avond om 9 uur is er een nieuwe lezing over Tijdperken in de Shaktihal. En weer is het heel druk. Trevi oppert het idee aan me om morgenochtend vrij te nemen. Ik heb nog geen lekker gevoel over mijn practicum en heb nog wat tijd nodig om me voor te bereiden. Goed idee ja. Ik heb tot nu toe nog geen dag gemist, dus dat kan wel. En dus vrijdagmorgen neem ik lekker vrij en slaap wat langer. Ik neem mijn tekst mee naar Saw en neem een massage b ij haar.

Ik heb een van mijn favoriete poses genomen om te presenteren. Pascimottanasana: de zittende voorover buiging. Alle lezingen en presentaties van de First Month Course hebben we digitaal ontvangen en dus kunnen alle lezingen lezen en beluisteren via de computer. En dus oefen ik deze middag mijn lezing. Ik ben er een beetje laat mee begonnen dus ik hoop dat ik het redelijk uit mijn hoofd kan doen.

Zaterdagmorgen hebben we eerst een anatomieles van Michaela, na onze practice. En daar is Angelus weer. Ik zie hem nu bijna elke dag voorbij komen. Hij neemt deze lezing op video op. Nou ik kan me niet echt concentreren. Allereerst heb ik mijn practicum vandaag, en het is de verjaardag van Trevi en vanmiddag geeft zij en Pemma die morgen jarig is, een ‘feestje’ in het theehuis.

Ik blijf niet lang in het Theehuis, half 2 en ik moet me voorbereiden. Eerst maar even wat eten en dus rij ik even naar Atman restaurant. En wie zie ik daar? Angelus...?! Ik bestel wat eten en oefen mijn lezing. Angelus raast langs me heen, zegt wat tegen de meiden in de keuken en kijkt vervolgens naar mij en mijn eten en zegt: ‘Enjoy’, en komt vervolgens naar me toe. Ik vraag hem of hij weet wie mijn supervisor is vandaag. Hij heeft gisteren al bij onze groep ‘gesupervisord’, dus zal ik iemand anders hebben. Echt ongelooflijk: hij is dus net per sms gevraagd of hij een practicum vanmiddag kan overnemen... nee he.... shit..ik voel dat ik de zenuwen krijg van deze man.

Ik ga snel naar huis, douchen, omkleden en spullen bij elkaar zoeken. Witte kleding, mijn timer, mp 3 speler, mijn papieren. Ik wil voor 4 uur al in de hal zijn en me voorbereiden. Gelukkig weet ik de code nog: 2012. Eerst de muziek opzetten en de matten klaarleggen.

Ineens zie ik een man met een mexicaanse hoed langs de hal lopen. Hmm, wie is dat? Hij komt voorzichtig naar binnen en ik loop naar hem toe. En dan zie ik wie het is: het is John. John is een oudere man uit Engeland die ik verleden jaar hier in de Yoga shop heb ontmoet. Hij heeft een tijd in Nederland, in Utrecht gewoond. En dus toen ik zei dat ik uit Nederland kom, hebben we een aantal Nederlandse woorden uitgewisseld.

Wat leuk om hem te zien. Een enthousiaste vriendelijke open man. Hij is een aantal maanden bij Agama in Mexico geweest. We kletsen wat en dan moet ik echt verder met mijn voorbereiding. Hij geeft me een dikke knuffel en we zullen elkaar wel zien hier.

Mijn practicum begint eigenlijk om 5 uur, maar iedereen is laat. Angelus komt binnen en geeft me een omhelzing voordat ik begin. Maar goed, ik heb intussen nog meer zenuwen gekregen. Zelfs na een paar consecrations, voel ik mijn Manipura chakra (navel chakra) op slot gaan. Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven, maar ergens ben ik niet helemaal in mezelf aanwezig. Ik ben teveel in mijn hoofd bezig en te weinig in mijn buik, zeg maar. Het voelt ook anders dan verleden keer. Toen ging mijn les veel meer op mijn gevoel. Ik kan niet landen in mijn gevoel vandaag. Ben te ver weg, ergens in de ruimte. En dat is nu net wat ik niet moet doen. Ik ben teveel met de woorden bezig en te weinig met mijn focus om mijn energie uit te zenden.

Hmm, tijdens de feedback zeg ik ook hoe ik het ervaarde. Wat ik heb geleerd? Kan ik zo direct na de les nog niet bewoorden.. het moet even bezinken. Mijn mede studenten zeggen dat het een goede les was, maar dat ik inderdaad niet zo sterk was als de eerste keer. Ik krijg wel hele mooie feedback. Tina zegt dat ik een hele mooie teacher ben. Ze zegt dat het niet aan mijn voorbereiding ligt, maar dat ik gewoon meer in mezelf moet geloven. Ook Julia zegt dat ik mag voelen dat ik het waard ben om daar te staan. En Lisbeth zegt dat ik de plek van de teacher gewoon eigen moet voelen.

Angelus vraagt waar ik was, hij voelde dat ik ergens ver weg was met mijn geest. Ja, dat klopt wel. En dat ik moet werken aan mijn Manipura, het krachtcentrum van de buik. Ja, klopt ook. Ik ben sterk geaard en heb ook een sterke Ajna chakra: sterke intuitie en mentale energie en die combinatie is volgens hem zeldzaam. En ook mijn hart chakra is wel open genoeg om warmte uit te stralen en te geven.

Nou, eigenlijk is dit dus een hele goede les voor me. Door deze ervaring weet ik dat ik alles wat er buiten me gebeurt en alle omstandigheden, buiten de yoga les moet houden. En me volledig over moet geven aan het universum en voelen dat ik daar mag staan, ongeacht wat er gaande is. Dus toch een mooie les voor mij!

We gaan deze avond gelijk door naar het verjaardagsetentje van Trevi en Pemma. Er is een lange tafel gereserveerd en er komen ook een aantal docenten bij. Het is gezellig, maar na een uur gaan we alweer weg. Vanavond geeft de groep die de workshop Mystical Belly Dance heeft gevolgd, een buikdans show in de Green hall. De vrouwen hebben mooie kleding aan en komen met lichtjes de hal binnen. Het is een heel mooi gezicht om ze te zien buikdansen. En dan worden we allemaal uitgenodigd om ook te dansen en begint de Arabian Night Party. Heerlijk om weer te kunnen dansen en me even uit te leven na mijn les.

Er is geen massageles vandaag, omdat de Yoga Retreat wordt gebruikt voor een andere activiteit. En dus heb ik afgesproken om met Treeya naar het Indische buffet te gaan. Elke zondag van 12 tot 4 uur is er een buffet dat door wat mensen van de Agama school wordt georganiseerd. Het is druk en veel mensen van de school komen om te eten en te kletsen.

Ik zit te kletsen met een man uit Australië en dan zie ik ineens Michael, de massage trainer, naast me zitten. Gabriel die ook in de TTC zit, heeft zijn eigen gemaakte sorbetijs meegenomen..mmm smaakt goed..

Een leuke middag en ik besluit om spontaan naar de Shakti groep te gaan. Dit is een bijeenkomst van alleen vrouwen van Agama. Deze groep komt elke zondag bijeen en behandelen een thema. Vandaag gaat het over transfiguratie. Over een week wordt er een avond gehouden waarbij mannen en vrouwen elkaar transfiguren. Om deel te nemen nodigen de vrouwen ieder een man uit om mee te nemen... hmm well interessant, dus ik bel Eamen uit mijn klas, op of hij met mij mee wil gaan. Ja, hij heeft het al eem keer eerder gedaan en dus geef ik hem op...

ben benieuwd wat dit nu weer is...

Reacties

Reacties

Jan en Matty

Het gaat zo te lezen allemaal goed,en we zijn blij dat je het naar je zin hebt,veel geleerd en nu de vraag wat je daarmee kan gaan doen. Keep it cool.

Liefs van Matty en Jan

anthony

heerlijke meiden!

Hans

Hoi Melissa goed van je om ook af en toe wat anders te gaan doen en je op andere gezellige dingen te focussen ik denk dat dat heel belangrijk is om je zelf op bepaalde momenten te kunnen afsluiten en te concentreren. (wat de code betreft mag je altijd aan mij vragen ik weet hem zelfs het is mijn postcode).
Verder laat je niet te veel beinvloeden Angelus geloof in je eigen krachten en sta er boven dat kun je heb vertrouwen.
Liefs van Hans

Dini

Wat een verhaal is het weer prachtig geniet er nog steeds van. Melissa wat fijn dat je ook nog leuke dingen doet je moet al dat leren ook wat ontspanning hebben en wat een leuke mensen leer je kennen. nou lieverd je hoor gauw wat van me liefs Dini en groeten van Wim.

Tante Ada

Volgens mijn verjaardagskalender is het vandaag
jouw dag dus van ons allemaal van harte gefeliciteerd met je verjaardag maak er met je vriendinnen en vrienden een hele fijne dag van. Wat goed dat het 2de practicum goed is verlopen en er veel van geleerd hebt . Heerlijk dat je zo lekker uit je dak kunt gaan geniet er maar van. Een gezond en leerzaam jaar toegewenst groeten en dikke kus Tante Ada en de rest. XXX

Tante marianne

Hallo Melissa
Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag het is vandaag bij ons de 18e maart. Dus daar ver weg maak er een leuke dag van. Volgend jaar is het weer anders.
Leuk dat alles zo lukt met de studie. Nu nog maar 2 halve maand en dan zit het het er al weer op. Of heb je andere plannen, nu we horen het wel.
Groetjes en een kus van tante marianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!