Week 37 Nick’s Dance workshop, Pranayama, en 3e test........ van 22 t/m 28 februari 2010

Hier weer eindelijk een bericht van mij. Ik ben inmiddels een paar dagen geleden geslaagd voor mijn Yoga Teacher Training na een hele drukke maand. En we zitten alweer aan het eind van de 5-daagse Tantra 1-Workshop die we gratis als ‘geslaagden’ mogen meemaken..

Het is nu alweer 1 april (gefeliciteerd lieve Miranda van Haagen!!). Deze week zal ik 2 berichten plaatsen, één van de laatste week van februari en één van de hele maand maart. Er is heel veel gebeurd, en nu heb ik eindelijk de tijd om alles in het kort op te schrijven.Voor een visuele impressie: een flink aantal foto’s van de laatste maand staan op deze site en nog veel meer op www.hyves.nl (zoek melissa hempelmann).

Week 8 van de training. Mijn geest is moe en deze week is het weer leren geblazen voor de test van aankomende zaterdag. We hebben deze 2e maand alweer veel nieuwe asana-s bijgeleerd, maar ik kan de namen in het Sanskriet nog niet onthouden, daarvoor doen we ze nog te weinig.

Met Indra gaat het niet zo goed. Indra komt ook uit Nederland, is 43 jaar en heeft al Agama Yoga les in Nederland gegeven. Ze heeft de laatste 3 jaar veel gereisd tussen Nederland, India en Thailand.In de korte pauze tussen de Yoga practice en de nieuwe lecture door, zie ik haar zitten en vraag hoe het is. Ze zegt dat ze er liever niet over wil praten omdat dat alleen maar moeilijker wordt, en ik vraag ze liever heeft dat ik wegga. Nee, maar de tranen komen wel en ze zegt dat de druk haar even teveel is.. Dus ze zal wat vaker op zichzelf zijn zegt ze.

Ik begrijp het (natuurlijk!). Ja, we hebben 8 uur per dag yoga en dan moeten we ons practicum voorbereiden en de nieuwe stof leren. Ik moet zelf ook opletten dat ik het stapje voor stapje neem en niet teveel vooruitdenk. Iedereen gaat ook anders op zijn eigen manier met deze druk om.

Eamen bijvoorbeeld, die neemt het lekker losjes op en die zie je meer op zijn scooter overal naartoe rijden, van alles bezichtigen en met allemaal meiden kletsen hier en daar. En die gaat ook rustig om 12 uur of half één weg als hij vindt dat de les te lang duurt.Angeline, uit Canada, komt elke les wat later en soms rolt ze zich op haar yogamat op haar zij om nog even een uurtje bij te slapen. Ze gaat elke avond te laat naar bed, zegt ze, omdat ze met die en die afspreekt en dan nog mails doorneemt en moet skypen.De één gaat gelijk na de les naar huis en de ander gaat met de laptop naar het Theehuis of naar Ananda restaurant.Het fijne is dat we als groep van 24 mensen elkaar wel echt de ruimte geven en toch op elkaar letten. We lopen elkaar niet in de weg en toch is er altijd iemand om even stoom af te blazen. Lekker losjes en veel Anahata (hart) liefde.

Maandag leren we de Volledige Yoga Ademhaling: dit is een ‘Pranayama’ techniek.Deze technieken zorgen ervoor dat de energie volledig wordt opgenomen en zelfs naar een bepaald orgaan of chakra gebracht kan worden.

Om 5 uur geeft Phillip zijn practicum. Hij wil tijdens de les een experiment doen met het Ajna chakra, het ‘derde oog’ en wil van ons weten of we tijdens de verschillende asana-s die op Ajna chakra gericht zijn, een verschil merken .... mmm.., zijn experimentje komt niet echt goed over, hoort hij van ons, na zijn les, ... maar het was een goede les.

De volgende dag ga ik na de les om 1 uur met Phillip lunchen, voordat we naar de workshop van Nick gaan. Vanuit de Blue Hall lopen we na 50 meter gelijk het strand op en lopen we naar een restaurant. Wat een uitzicht! De kleuren van het water en de lucht zijn vandaag zo mooi blauw. Er staan verschillende bungalows langs het strand. Toch is het over het algemeen vrij rustig op dit eiland hoor. Ik zie weinig toeristen, tenminste in dit gedeelte van het eiland dan.

We gaan om 2 uur naar de workshop van Nick. Nick komt uit Amerika en is altijd aan het bewegen en het strekken. En hij geeft een Energy Dance workshop in de Blue Hall. Michael, de massage trainer, is een vriend van Nick en is er ook. Eigenlijk dansen we gewoon een uur op dance muziek.De volume staat wel erg hard en Rainer, de teacher van de 6e maand die in de Green hall les geeft, komt ietwat geïrriteerd naar binnen en om de muziek wat zachter te zetten. Maar ja, Nick is van nature erg eigenwijs en zet het gewoon weer een tandje harder...

Dinsdag heeft Lisbeth haar practicum en ze begint de les met twee blessings omdat twee vrienden van haar deze week zijn overleden. Een vriendin van haar die in India in een Ashram verbleef, is omgekomen bij een bomexplosie daar. Er zijn meer mensen van Agama die ooit in deze Ashram zijn geweest en we zijn er allemaal stil van...

Om half negen gaan we met een paar meiden naar de Shaktihal. Daar hebben we een training voor de mudras (gebaren)voor de Transfiguration avond van volgende week.Deze avond staat in het teken van de mannelijke (plus) en vrouwelijke energie (min) waarbij er zo’n 40 mannen en 40 vrouwen elkaar transfigureren in de Siva energie, de ongemanifesteerde vormloze pure potentiële energie.; de absolute essentie.Wat is dit nu weer’? Er zijn steeds weer nieuwe aspecten binnen de traditionele Yogaleer die ik leer kennen. (Er is één ding dat het belangrijkste is om te onthouden en dat is dat alles en iedereen gewoonweg energie is, en dat deze verschillende subtiele energieën op elkaar inwerken en alle materiële en menselijke manifestaties en (inter)acties daaruit voort komen).

Zaterdag is de test van de 2e maand en hoewel ik niet alles van boek 2 heb gelezen, haal ik het toch. Ik heb Lizzie een massage beloofd in ruil voor haar aantekeningen van de Anatomie lessen (wet van geven en nemen). En dus oefen ik een uur de Thaise massage technieken op Lizzie. Ze vindt vooral ‘Paddel boot’ fijn, wanneer je zittend met je voeten de rug van de cliënt masseert.

En dan is er weer een Final ceremonie avond. Na de uitreikingen van de certificaten van de studenten, is er altijd de gelegenheid voor studenten om iets te performen. En vanavond is er aan lang rij. Lizzie en een vriendin lezen een soort dagboek ervaring voor. Rosie en Mike, een man die hier al jaren komt, 72 is en er veel jonger uitziet, hebben een soort sketch met een lied ingestudeerd. En daarna klimmen 2 mannen het podium op met hun gitaar. Ze komen uit Estonia en dragen een lied voor met een tekst over hun yoga ervaringen. De meeste aspecten die niet zo alledaags in het westen zijn, komen aan bod en natuurlijk geeft dat een hoop hilariteit een applaus. Het lijkt het Eurovisie songfestival wel...

Volgende keer... de Transfiguration, visumrun Maleisie, Angelwalk, Avatar, Final Exam, Trataka en Tantra 1...

Jan en Matty

Gefeliciteerd Melissa,we vinden het knap van je, en het doorzettings vermogen hebt om door te gaan. That's Life, belangrijk naast yoga is relativeren daarmee elke dag rekening mee houdend word het leven ook rustiger en prettiger,daar zijn ook cursussen voor.

Groeten en kussen vanuit Nieuwerkerk a/d Ijssel

Hans

Hoi Melissa wat ontzettend knap van je, van harte gefeliciteerd met het behalen van yoga teachers diploma nogmaals TOP!
Verder blijf ook nu je weer verder gaat in jezelf geloven maar loop jezelf niet voorbij neem als je lichaam dit vraagt ook optijd een time out. Ik twijfel niet aan je doorzettings vermogen maar wel of je af en toe er ook eens aan denkt om iets leuks te gaan doen het moet niet alleen maar leren zijn. Dus pas de rust die je geleerd hebt ook af en toe ook op jezelf toe.
Blijf vooral genieten wij kijken uit naar je volgende verhaal ook al duurde dit wat lang, ook wij moeten de week doorkomen en dat lukt niet zonder leesvoer met inspiratie inhoud heel veel groetjes Hans xx

Miranda

wat leuk om dit weer te lezen, melissa gefeliciteerd echt knap van je blijf lekker oefenen want ik wil starks wel een les proberen, Kus Miranda

Tante Ada

Hallo daar ben ik weer even een paar weken er tussen uit geweest Texel. Maar eerst hartelijk gefeliciteerd met het behalen van je diploma Yaga Teacher Training. Alweer en mijlpaal voor je. Pas goed op jezelf en geniet overal van, ga nu het volgende bericht lezen