Week 1 ... De grote schoonmaak… zondag 14 t/m zondag 21 juni 2009

Allereerst heel erg dank jullie wel voor de lieve reacties, dat doet me erg goed op zulke momenten!! Zo af en toe heb je dat wel nodig als de computer je enige communicatiemiddel is met de bekende wereld.

Nou, de afgelopen week is al een hele bijzondere rare week geweest. En als je alleen het slot wilt weten (kan het echt niet helpen dat het zoooo lang wordt maar ik hou het ieder dag wel een beetje bij en het is fijn om het van me af te schrijven , nu er weing mensen zijn met wie ik even kan ‘bomen’): het gaat nu een stuk beter met me, ben meer gesetteld hier en ….. 6 kilo lichter. Maar de week was heftig!

Begint al lekker haha… het is geen week van vakantie en ontspannen luieren geweest hoor. Het is trouwens ook niet puur een grote vakantie, het gaat echt om een jaar van nieuwe ervaringen, groei en ontwikkeling en ja daar hoort (leren) genieten van wat komt en ontspannen ook bij en in een mooie omgeving zoals hier is dat goed te doen.

Een lastige rare week dus. Zaterdag krijg ik nl het aanbod van Vangelis om mee te doen met het detox programma dat ze hier ook hebben, voordat de yoga cursus begint (ik ben speciaal naar deze plaats gekomen om deze yogacursus van een maand hier te doen. Schijnt één van de beste yogascholen te zijn en ik wil er meer van leren).

Zo’n detox staat los van de yoga, maar het bevordert wel de flexibiliteit. Zoals ik er eerst over lees, is het goed voor alle organen en cellen en je bloedstroom. Er zijn hier nu ook mensen die speciaal voor dit detox programma hier naartoe zijn gekomen. En mijn yoga cursus begint pas over 9 dagen, dus dat zou perfect zijn… hmmm .. ik weet het niet hoor..

Ik had dit programma wel op de site gezien, maar was dat niet van plan om te doen; niets voor mij. Toen ik de achtergrond en een paar reviews las, werd ik wel nieuwsgierig; je wordt goed begeleid en alles is op elkaar afgestemd. Ik krijg een groot voordeel omdat ik een bungalow heb gehuurd.

En als ik hoor dat men gemiddeld 8 % van het gewicht verliest, ga ik er voor. Al vind ik het doodeng als ik ja zeg. Het is niet alleen een lichamelijke schoonmaak maar ook een emotionele en geestelijke. Negatieve gedachten en gevoelens (dat zijn samen je negatieve emoties) sla je ook op als vervuiling. Dus je laat letterlijk en figuurlijk los van oude en niet verwerkte ballast. Ik moet me erop voorbereiden dat ik me heel moe en naar kan gaan voelen op de 2e of 3e dag omdat alle gifstoffen los gaan komen …ok…

Het programma beslaat 7 dagen en bestaat elke dag uit: 24 capsules met speciale kruiden en vitaminen, detox shakes om half 8, half 11, half 2, half 5 en kwart over 7, pro biotics elke avond voor het slapen, spoelingen om kwart voor 11 en half 8 (de reden om er eerst raar tegen aan te kijken), wortelsap om 12 uur, kokoswater om 3 uur en groentebouillon om 6 uur, speciale massage van een uur om kwart over 12 (DE reden om dit wel te doen!), kruidensauna om kwart over 3 en de hele dag door NIETS eten en drinken behalve water (ik mag niet eens kruidenthee!!). Na het vasten krijg je op de 8e dag watermeloen en een gebalanceerde maaltijd naar keuze en begeleiding in het restaurant ‘(open, van hout gemaakt met kleine en grote tafels met uitzicht op de zee) en een om je eetpatroon weer op te bouwen. Je bent dus van half 8 ’s morgens tot 9 uur s’ avonds bezig met je schema.

Zondag

Ik heb samen met Margo (Europese vrouw wonend in Thailand) hetzelfde schema. Het is half 8 en tijd voor mijn eerste shake… mijn hemel dit is SMERIG VIES WALGELIJK! De avond ervoor heb ik al voedingscapsules gekregen om in te nemen. En om kwart voor 11 is de eerste spoeling om de toxins te lozen (ja sorry hoor dames en heren, maar jullie begrijpen wel dat het niet uit je neus komt). Hier vinden ze het in ieder geval allemaal heel normaal. En je doet dat helemaal self supportif.Maar goed, nu vind ik het toch eng en heb een soort van beschamend gevoel. Ik ben een beetje shaky shaky achteraf maar ze zijn zo vriendelijk en open hier dat dat gevoel de tweede keerer niet meer is. Dan denk ik er ook niet meer bij na.

Doordat ik vrijdag en zaterdag al anders had gegeten (alleen maar gezond en niet zo veel door de warmte ) voel ik me al heel snel lusteloos en ik krijg ’s avonds al meteen een emotionele tik.Ik voel me echt heel heel heel erg .. nou ja .. sh.t dus ….gewoon unhappy, en ineens bij de detoxbar krijg ik een huilbui, ik kan het niet tegenhouden. Maar gelukkig krijg ik te horen van Margo en een ander meisje dat dit er allemaal bij hoort en dat ik het gewoon moet laten gebeuren en er niet over moet oordelen. De emoties zijn er gewoon en dat is noch goed noch slecht. Later die avond vraagt Vangelis hoe het gaat en ik zeg dat ik me niet happy voel. Hij luistert goed en zegt ook dat het erbij hoort en dat ik me waarschijnlijk nog wel een keer zo verdrietig zal voelen, want de vervuiling komt er dus letterlijk en figuurlijk uit. En dat als ik even wil praten, dat ik dan niet moet schromen om dat te doen.

Maandag

Getver wat zijn die shakes smerig.. tja er is niet veel aan, buiten de massage van een uur dan.Er zijn zo’n 6 andere vrouwen die ook de detox doen. Ze zijn bijna allemaal op doorreis en zijn al enen lange tijd in Azië. Inge is van Rusland en woont al een tijd in Bangkok. Ze heeft in India en Cambodja gewoond en daar engelse les gegeven. Margo woont ook in Bangkok en gaat ook waar ze gewoon heen wil. Nu moet ze naar Kuala Lumpur om haar visum veilig te stellen. Een andere vrouw is een yoga teacher van de Agama yoga school hier. Wat me opvalt is dat ze bijna allemaal heel erg op zichzelf zijn en heel erg vriendelijk, bijna zweverig zou je kunnen zeggen. Ik kan me toch zo voorstellen dat bij ons in het westen, als iemand die je niet kent je aanspreek t met ‘hai love’ dat je dan even zoiets hebt van ‘heh’? Inderdaad,t is hier een andere flow.

Dinsdag

Vandaag ben ik heel moe en heb weinig energie. Na de ochtendshake ga ik samen met Margo naar de yoga les van half 9. Dit is de 4e en laatste week van de Yoga Intensif First Month course en de cursisten zijn dus al ver met hun lessen en oefeningen. Als je nieuw bent dan wordt het tijdens de les wel aan je uitgelegd en je doet dus gewoon mee, althans binnen je eigen grenzen. Je moet in ieder geval niets, heb ik gezien, cursisten die een oefening niet willen doen, gaan even liggen of zitten.

Wel heel intrigerend hoe ze hier de yoga benaderen en hoeveel ze je leren. Als eerste wordt er een bepaalde oefening uitgelegd en dus eigenlijk theorie over gegeven. Daarna gaan ze wat opwarm- oefeningen doen en dan de oefening die op het programma staat.De massage was echt welkom en heerlijk ontspannen en weer is het een andere massage dan de dag ervoor. Van de masseuse leer ik dank je wel in het thais: khapunka of zoiets, spreek je het uit.Na de yoga ben ik moe en lusteloos en zit een beetje te typen tussendoor en te mailen.Vandaag heb ik geen energie om te lezen en de dagen ervoor is het er ook niet van gekomen. Ikzou nu wel iets te eten lusten, hoewel ik geen honger heb, maar gewoon een beetje trek.

Ook vanavond voel ik me naar, verdrietig en alleen. Ik heb echt weinig energie en dat is ook de reden dat ik het even niet meer zie zitten. Wat doe ik hier en waarom ben ik hier? Ik mis mijn katten, Sammie en Fiebie nu op dit moment, ik wilde dat ik ze even kon knuffelen. Gelukkig belt Rene me via skype. Hij zegt dat het goed met ze gaat, ik hoor Sammie zelfs miauwen.. ahhh.

Woensdag

Vandaag gaat het iets beter. s’ Middags moet ik naar de bank in Tongsala, een klein dorpje. Ik heb zaterdag nl, heel dom, mijn bankpasje in de automaat laten zitten. Eerste keer pinnen in Thailand en gebeurt dat! Gelijk ING gebeld, ze kunnen een fax sturen zodat ik mijn pasje terug kan krijgen. Maar de automaat is tussen de 5 en 10 minuten rijden op de motorfiets (ik had een lift gekregen bij Vangelis achterop, er zijn zelfs motorfiets taxi’s, maar het is erg rustig op de weg hier). Dus ik dacht, ik huur even een fiets aan de overkant. Ik vertelde waarom ik even heen en weer moest en een meisje die daar zat met haar laptop zei tegen me dat ik haar fiets wel even kon lenen. Als ik vertel waarom ik naar de ATM moet, zegt ze dat ze wel even belt met de bank. Het is haar nl ook een paar keer overkomen. Nou, dat is nog eens aardig. Ze belt met de bank en ik geef mijn gegevens. Ze zegt dat ze de ATM zullen legen en dat ik woensdag naar de bank in Tongsala moet gaan en in de ochtend even moet bellen om te checken of mijn pasje er dan is. Ik ben het meisje heel erg dankbaar en ik loop met haar naar de overkant, naar het Ananda Resort. Ze volgt de yoga lessen en ze slaapt in een ander verblijf (je hebt hier niet echt dorpjes en namen alleen namen van resorts en verblijfplaatsen). Ze vertelt dat ze in Londen woont en hier probeert werk te vinden. Ze gaat binnenkort trouwen en ze wil met haar vriend in Thailand wonen, maar hij kan geen werk vinden en dus gaat ze terug naar Londen. Ze vraagt wat voor werk ik doe en vertel haar dat ik bij HRM werkte (term die mensen wel kennen) Nou zij heeft ook haar baan opgezegd en heeft ook bij HRM gewerkt. Ik beloof haar dat ze een lekkere fruitshake van me krijgt als ik mijn pasje terug heb.

Via skype krijg ik Miranda aan de lijn en we kletsen een half uur, heel fijn. Dan belt Natalia uit de Argentinie me via skype. Ik heb haar al een paar dagen niet gezien door mijn schema en zij volgt in de middag de yogales dus we kruisen elkaars bezigheden. Wel grappig, ze slaapt een paar kilometer verderop en spreek ik haar via skype. Ze zegt dat ze twijfelt of ze een 10 daagse stilte retreat moet doen, ze wil wel, maar ze heeft ook nog veel te bellen en ze gaat volgende week terug naar India.

Donderdag

Vandaag gaat het een stuk beter met me. Ik heb heel erg goed geslapen en heb meer energie. Gelukkig is het ook al een paar dagen wat bewolkt dus niet zo heel erg heet.Ik ga in de middag wederom naar Tongsala en gelukkig, ze hebben mijn pasje uit de automaat gehaald, ik heb hem terug. Pff, scheelt toch weer een hoop gedoe met een nieuwe pas.

Vandaag heb ik erg last van mijn huid want ik heb een uitslag op mijn armen en benen, heel irritant en irriterend. Ik denk meteen dat het door de dunne dekens komt of uit het bed (bedbugs), dus ik vraag of ik een schone hoeslaken mag ipv die dekentjes en de mevrouw van de was brengt aan het eind van de middag nieuw beddegoed. Intussen hoor ik van de masseuses dat het aan de detox ligt: ze zien deze uitslag bij meerdere mensen die de detox volgen. Alle toxins komen nu naar buiten, ook via de huid dus. Een ander meisje zegt ook dat haar huid ineens begint uit te slaan.

Ik zit met een meisje uit Amerika aan de groentebouillon en dan komt er een jongeman naar ons toe en vraagt of we morgen naar zijn gitaarconcert komen. Hij komt uit Duitsland en is hier al drie maanden, logeert verderop, en heeft alle drie de yoga maandcursussen hier gevolgd.

Vrijdag

Vandaag begin ik maar mijn online cursus engels lesgeven (weet niet of ik daar ooit iets mee doet, maar het is wel leuk en interessant om te doen) weer op te pakken . De deadline is 11 juli en ik heb nog 3 modules te gaan. Het werkt alleen niet echt lekker want om de anderhalf uur is er een shake of massage of herbs of iets anders. En het is heel warm vandaag. Ik moet echt uitkijken als de zon het hoogst staat, dus ik doe even een klein dutje. Normaal ga ik gewoon door, maar nu luister ik maar naar mijn lichaam en geef er aan toe dat ik even wil ga slapen. Een half uurtje, maar dat doet me wel goed. Het gaat aardig goed vandaag. Ik spreek Miranda via skype en later belt neef Dennis uit Dubai. Ik vind het hier al warm, maar daar is het zo’n 45 graden. Hij zegt me dat alles wel gaat wennen en hij kan het weten want hij is al op zoveel plekken geweest. Leuk om zo makkelijk contact te kunnen hebben.

Op dat moment klopt Natalia op mijn deur. Ik moet helaas weer naar de detoxbar en ik zie Natalia later in het gezellige open houten restaurant hier waar ze haar favoriete papayasoep aan het eten is. Echt een lieve meid, ze is yoga docente in Argentinië en is nu al meer da 6 maanden in Azië en helaas gaat ze volgende week terug naar India. Maar we spreken af dat we zondagmiddag samen erop uit gaan. Dan is mijn detox afgelopen en mag ik weer wat gaan eten.

Zaterdag

Vandaag is de laatste dag en toch voel ik me nog wel moe. En ik heb echt last van die uitslag op mijn huis. Ik denk nu zelf dat het door de warmte en de straling komt (het is gelukkig meer bewolkt geweest maar de straling van de zon komt daar ook doorheen). Maar ik hoop dat ze gelijk hebben en dat het volgende week weg zal zijn. Ik koop hiernaast bij een winkeltje wat poeder om het te koelen en te verzachten. Helaas is het vandaag ook de laatste massage en Margo en ik geven de massage dames iets kleins om ze te bedanken. De masseuse die ik had kon wel wat woorden engels spreken, maar de andere niet. Ook heeft ze me wat thais uit haar boekje geleerd, maar dat is zo moeilijk, dat kan ik zo even niet onthouden. Vandaag maar niet de sauna in met mijn huid. Even rust geven.

’s Avonds komt Natalia me ophalen en gaan we in het restaurant zitten om af te spreken voor morgenmiddag. Het is druk in de yogahal want vanavond is de afsluiting van de 4 weekse yoga cursus en de cursisten krijgen dan hun certificaat en er is muziek en eten bij en ziet er wel gezellig uit.

Zondag

Gelukkig vandaag is het afgelopen, alleen nog spoelen en pro biotica inemen en op de weegschaal …. Tjee .... 6 kilo lichter, dat had ik echt niet verwacht! Zal wel weer wat bij komen als ik ga eten maar toch! Maar inderdaad, mijn benen zijn iets dunner en ik heb weer wat taille terug.

Dan om 11 uur krijgen we watermeloen. Heel voorzichtig eten we het op en doen er ook heel lang over en het is alsof het een traktatie is. Dan om half 1 krijg ik yoghurt met papaya, ananas en watermeloen. Echt superlekker.

Het voelt alsof ik weer in de wereld aanwezig ben. Natalia en ik gaan naar Tongsala. Ik ga achterop bij haar op de motorfiets en het is zo’n 15 minuten rijden, dus ik zie veel van het eiland op deze manier. Alles staat hier door elkaar, mooie stenen huizen, hele vervallen houten huizen, dieren, fruitbomen, palmbomen. Het is heel apart hier.We gaan ‘shoppen’. Mijn broek zit nu al te wijd en ik heb ook wat verkeerde kleding meegenomen, dus ik heb wat nodig. En zij ook. Ook voor de yoga heb ik een losse luchtige meerekkende broek nodig. Ze hebben in het stadje heel veel kleding (winkels zijn een soort garages met doeken ervoor langs de weg) en voor spotprijsjes, 2, 3, 4, 5, 6 euro. Ik moet wel even wennen aan de soort kleding; echt Aziatisch; broeken die allemaal heel wijduit lopen en lekker luchtig zitten. Je kan hier echt alles kopen zie ik wel aan de vele soorten winkels en stallen. Natalia vraagt aan de jongen achter de toonbank uitgebreid hoe ze haar gezichtpleistermasker dingen moet gebruiken, aangezien het er niet in het Engels op staat. Een andere jongen moet wel lachen. Ik koop een band voor in mijn haar, dan waait het niet zo in mijn gezicht. Het waait hier gelukkig goed op het eiland.

We zijn een paar uur zoet en het is echt een meidenmiddag, lekker shoppen. Ik was daar wel even aan toe, mijn gedachten op iets anders zetten. Bepakt met nieuwe tassen, slippers, broeken en topjes komen we weer hier aan en ik mag gestoomde groeten eten met verse fruitjuice. Ik doe bijna drie kwartier over mijn bord en dan zit ook vol. Dan gaan we naar mijn bungalow en Natalia past haar kleding voor de badkamer spiegel en is helemaal happy met haar nieuwe rok en broek. Ze is zo klein dat ze op de wc moet gaan staan. Ik screen mijn kleding die ik heb meegenomen: teveel wat ik nu niet aandoen, misschien later het jaar, maar ik moet het ook meesjouwen. ik ga na wat ik kan weggeven en wat ik misschien naar huis ga sturen. Ik heb echt te veel bij me!

Het was in ieder geval een hele leuke dag met haar en voel me ook veel beter, rustiger en sterker. Morgen yoga!

Daarover meer de volgende keer, liefs!

Reacties

Reacties

Maja

Jeeeetje Melis, ik vind t zo leuk om je verhalen te lezen! net of ik in een goed boek bezig ben en er helemaal in zit...dus de verhalen kunnen mij niet lang genoeg zijn hoor ;-). Super van je dat je de detox gedaan hebt, zwaar hoor! Van weinig eten word je emotionele lontje natuurlijk ook altijd korter, dus wel logisch dat het even niet zo lekker ging. Ben benieuwd naar je volgende verhalen, succes meis. Liefs uit het altijd bruisende, zonnige Nederland ;-) Maja

Alexander

Melissa vindt het echt super leuk je bevindingen zo mee te volgen kijk al uit naar het volgende deel veel succes..!!X

Hans

Ik blijf het geweldig van je vinden, je weet ons wel te verrassenga vooral lekker door met alle dingen waar je mee bezig bent, maar vergeet er niet van te genieten groetjes Hans.
P.s. ga vooral door met schrijven, want we beleven zo ook een beetje alles met je mee.

nancy

We hadden het er nog over,daar is alles te koop en spotgoedkoop.Ik ben blij dat de schoonmaakbeurt gewerkt heeft.Ik geloof er stellig in ,heb er ook wat meer over gehoord.En ik zou het ook een keer moeten doen.Goed voor mijn nek en schouders,edg.
Maar 6kg afvallen das niks voor mij.Geniet ook wel van alles he,ook van de omgeving!ik heb nu gezien hoe leuk je erbij zit,Ik krijg zin om naar je toe te komen.

dini

wat een verhaal en goed van je dat je zon kuur heb gedaan ik vind het fijn om steets wat van je te horen je wilde toch graag afvallen. het is goed voor je geest en lichaam. nou lieverd ik hoop gauw weer wat te horen dini

Jeroen

Hi Zus,

Ben ook ooit met detox begonnen maar inderdaad dat spul is niet te drinken. Veel success met de yoga. Wij zijn wezen hiken in finland, 70km berg op en neer in 3,5 dag. Het was wel tough!

Groet, Jeroen

sandra

hey melis!

jeetje heftig hoor ff ee detoxje tussendoor.
wel goed voor de algemene schoonmaak.ben benieuwd naar je yoga cursus.
zo te horen maak je erg leuke dingen mee,maar wel op je pasje blijven letten hoor!
hier gaat ook alles goed ;}
nou blijven genieten meid dan kunnen wij blijven genieten van je verhalen.x san

yvonne

hoy melissa
leuk zo die fotos van hier gaat alles goed en zit bij frederike
te mailen nu.Gaat het goed met jou. Zo te zien ziet alles er leuk uit. Hier is het
warm weer. Leuk dat Jeroen jou gemailt heeft.


x x x x x x x x mams Saar en Fien en de rest.

Marlijn

Hai Melissa.

Het is goed te lezen dat het nu beter met je gaat, dat klinkt wel een beetje door in je verhalen. Ben blij dat ik nu weet wat er scheelde vorige keer, waar je toen nog niet over kon schrijven. Vindt het wel dapper van je dat je het aan gedurfd hebt die detox kuur, maar voor dat soort dingen ben je natuurlijk op stap gegaan, om veel dingen te beleven. Je bungalow ziet er goed uit, dat zal allemaal wel best gaan. Gezellig ook dat je al wat mensen hebt leren kennen. Ga genieten van je yoga cursus en van het goede leven daar, want tenslotte mag je nu weer van alles eten.
Liefs Marlijn en natuurlijk ook de groeten van je vader, maar die mailt later je nog wel.

Veronica

Hoi Melissa,

Ik heb ontzettend veel bewondering voor je! Zelf ooit zo'n kuur gedaan maar niet volgehouden. Vond het te heftig en inderdaad smerig. Knap van je hoor! Ben wel jaloers op die 6 kilo......:) Geniet nu maar weer van het heerlijke eten, mooie omgeving en alles wat je tegenkomt. Leuk om alles wat je meemaakt op deze manier te kunnen volgen. Tot het volgende verslag.

Groetjes, Veronica

ton

Nou, wel goed dat je het nu beter kan hendelen, nieuwe dingen ontdekken enz, daar mee om te kunnen gaan, dus ook op je zelf aangewezen zijn daar was het om te doen. Als ik lees wat detox is blijf ik er wel vanaf. Ontdek elke dag maar op nieuw dan blijft het spannend.
Je vader

Jan & Matty

Mooi zo Melis,leuke foto's,en je zult nu wel aan het einde van je kuur zijn, en je een stuk beter voelen,eigenlijk moet je dat 2x per jaar doen. ga door zo en we horen weer van je.

Groetjes. Matty en Jan

Ada

Wat gaaf dat je dit allemaal doet, je vindt wel je eigen
weg hoor. Denk goed aan jezelf groeten Tante ada
Oom bert en Patrick en ook veel liefs terug.
P.s. leuke en mooie verhalen, ga zo door.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!