Week 2 ... Het yoga programma……. maandag 22 juni t/m zondag 28 juni 2009

Het is maandag en vandaag begint het yoga programma. Daarvoor ben ik hier naartoe gekomen en ik ben dus heel benieuwd. De yoga hal is direct achter mijn bungalowtje en als ik de trap afloop dan is 2 meter lopen naar de ingang. De administratie wordt aan een tafeltje buiten de hal gedaan en ik moet mij eerst melden bij iemand die achter dat tafeltje zit. Ik betaal gelijk in één keer en betaal 130 euro voor de gehele yoga cursus van 4 weken, 28 dagen. Dat is dus erg goedkoop, vergeleken bij Nederlandse yoga cursussen.

Het programma beslaat 4 keer 6 dagen van maandag tot en met zaterdag en zondag is het ‘rustdag’. Nou, die rustdag heb je ook echt nodig, want het is erg intensief. Het heet dan ook de First Month Intensive Course. De yogaclass begint om half 9 tot half 11 en dan vanaf 4 tot 6 uur en vanaf 6 uur is er een lezing, elke avond. Dus ik ben 6 uur op een dag bezig met deze yoga. Elke dag wordt er een nieuwe houding (asana) geleerd en voorafgaand wordt uitgelegd wat deze houding betekent voor je, hoe je het uitvoert en wat de psychologische en lichamelijke effecten zijn. Elke avond wordt er een soort thema behandeld, dus theorie gegeven over onderwerpen die te maken hebben met yoga. Nogal intensief ja! Alles in het Engels en veel woorden uit het Sanskriet en yogi-teksten worden gebruikt.

Maandagmorgen wordt als eerste een introductie gegeven over hoe de yoga cursus er uit ziet en wat er allemaal gedaan wordt. Dan worden de opwarm oefeningen uitgelegd. Deze opwarmoefeningen worden voorafgaand aan elke yogaclass gedaan, net zoals bij sporten, moet je je lichaam eerst opwarmen. Het gaat vooral om de nek, schouders, hoofd en rug te stretchen.

In de middag verteld Rosie (een yoga docente) waar alle chakra’s (energiepunten) zitten en met welk element ze verbonden zijn en welke energie ze opnemen. Alle 7 chakra’s hebben een bepaalde functie. Deze energiecentra’s zitten buiten het fysieke lichaam en reageren op de energie die er om ons heen is.

In de avond gaat de eerste lezing over wat yoga nu eigenlijk is. Het komt er op neer dat wij mensen uit dezelfde energie bestaan als dat het universum bestaat. Alles is energie om ons heen, wijzelf ook, en wij nemen deze energie op. Alle stoffelijke materiële, lichamelijke en psychologische abstracte elementen zoals gedachten, gevoelens, moed, wilskracht, sensitiviteit, zekerheid, creativiteit, denken, zelfvertrouwen, etc hebben een energetische frequentie. En om deze elementen te vergroten of te verminderen (al naar gelang wat je als persoon nodig hebt) kun je je afstemmen op een bepaalde chakra om deze energie op te nemen. En om je af te stemmen moet je je concentreren op deze chakra. En om je te kunnen concentreren op deze chakra neem je een bepaalde houding aan waardoor deze chakra open staat om de energie op te nemen of beter te laten stromen.Op deze manier kun je jezelf lichamelijk, emotioneel en geestelijk in balans brengen of houden (je zit dus op alle niveaus gezonder in je vel) waardoor het dagelijks leven leuker, makkelijker en interessanter wordt. Omdat het ook veel met meditatie te maken heeft (je moet je focussen zodat je niet aan andere dingen denkt), helpt het ook om jezelf beter af te stemmen op omstandigheden en vergroot het je zelfbewustzijn waardoor je beter weet wat goed voor je is en welke richting je uit moet gaan met bijvoorbeeld werk, studie, relaties, etc.Het is dus de concentratie op het energiepunt waar het om gaat, om je zelf af te stemmen en de yogahoudingen zijn niets meer dan een hulpmiddel, een techniek daarvoor. En dat is het moeilijkste gedeelte van de yoga, want je zit een in bepaalde houding en je moet je dus blijven focussen.

Yoga is geen sport, geen cult, geen geloof of religie maar een wetenschap en is gebaseerd op de wetten van de natuur (zoals zwaartekracht) en het werkt met energie. Het is praktisch en daarom is deze vorm die ze hier doen en leren, de Hatha yoga ( =balans door energie:Ha = yang = zon= mannelijke energie en Tha = yin = maan = vrouwelijke energie)

De yoga docenten zijn allemaal erg aardig en helpen je om de houdingen goed uit te voeren.Elke opwarm sessie is hetzelfde en ze leggen bij elke oefening en houding uit wat je moet doen, waar heet goed voor is en welke effecten het geeft. Daarom is deze yoga ook zo duidelijk en helder. In Nederland heb ik al een tijdje aan yoga gedaan, maar nog nooit heb ik dit zo uitgelegd gekregen. Nu snap ik waar het om draait en wat het betekent.

Dat is een groot verschil. Want op deze manier weet ik ook waar ik op moet letten.

De lezingen van deze week gaan verder over; de polariteit van energie (yin yang), purificaties, zon en energie, verschillende vormen van yoga, de verschillende menselijke lichamen (zoals een fysiek, energetisch, etherisch, emotioneel en kennislichaam), de verschillende levels in de yoga (zoals houding aannemen, ademen, focussen), muziek meditatie en de morele kanten van yoga. Alles heeft met elkaar te maken en is heel logisch.Het is echt super interessant allemaal en veel dingen herken ik wel, doordat ik er al eerder over heb gelezen of gehoord.

Ok, hoe gaat het verder met mij…. .. Nou, Ik ben weer begonnen met eten. Voorzichtig opbouwen, veel fruitjuices, salades, bruine rijst met groenten, yoghurt, tofu burger en hmm spaghetti pesto. het is allemaal zo lekker hier. Ik eet niet meer zoveel als thuis, maar zit wel vol. Ik hoop dat ik het zo kan uithouden. Er is ook niet veel tijd om tussendoor te eten. Voor de yoga is alleen wat fruit genoeg en dan om 11 uur in de ochtend is het tijd om echt wat te eten. En dan voor 4 uur weer wat, want tot 8 uur a half 9 zijn we weer bezig hier.

Verder ben ik wat meer gesetteld in mijn bungalowtje en leer wat meer mensen kennen. Er is een ander meisje (een vrouw, maar ik zeg liever meisje)) uit Nederland gekomen, 2 meisjes uit Engeland, een meisje uit Amerika en in het begin van de week is iedereen nog een beetje op zichzelf, maar naarmate de week vordert krijgen we steeds meer contact met elkaar en eten we samen. Ook zijn hier leuke mensen uit Italië, Finland en Spanje. De meesten hebben een huisje gehuurd in de omgeving en komen op de scooter naar de Yogahal. Ze zijn allemaal lang op reis en doorreis. De meesten zijn in India en Nepal geweest of gaan daarheen, ook Australië. Veel vrouwen die alleen op reis zijn ook.

Achter mij zit een jongen op de vloer met blonde super kleine krulletjes haar en hij vraagt mij in het Engels iets over de uitleg. We zeggen wat in het Engels en hij vraagt waar ik vandaan kom. Uit Holland, zeg ik en hij zegt, ik ook. Grappig, dus we gaan in het Nederlands verder. Even schakelen.

Met Natalia ga ik in de middag nog een keer naar Tongsala omdat ze nog wat nodig heeft voordat ze vertrekt op vrijdag naar India. Ze koopt haar 4e paar slippers en als ik ze zie koop ik ook een paar, zo schattig zijn ze en voor maar 1,50 euro.Natalia wil eigenlijk langer blijven, maar haar ticket loopt af aan het eind van de maand en dus moet ze wel terug. Ze probeert een goede vlucht te krijgen en we zijn heel de middag bezig want haar betaling met creditcard lukt maar niet. ’s Avonds komt ze naar me toe want ze heeft 2 opties en ze wil eerst mijn mening weten wat ik denk dat ze moet doen. Wat lief!Donderdagavond is ze bezig met inpakken en ik heb les, dus ze belt me via skype om 10 uur en dan komt ze om 11 uur ’s avonds nog naar me toe (het is 10 minuten met de scooter) om gedag te zeggen. Jammer dat ze weggaat!

Vrijdags krijg ik ineens problemen met mijn laptopje en krijg ik geen verbinding meer. Wat ik ook prbeer, niets lukt terwijl anderen wel verbinding hebben. Ik geloof dat vier mannen er naar hebben gekeken, maar het lukt niet. Ik laat het maar voor wat het is, en hoop dat ie het snel weer gaat doen. Intussen gebruik ik de computers in de internetroom maar om te kunnen mailen. Want ik ben intussen met iets (heel supergaafs denk ik) bezig wat weer invloed heeft op mijn verdere reis, maar daarover volgende week meer…

Op zondag gaan we met 5 meiden naar een mooi strand een aantal kilometers verderop. We huren 2 scooters en 2 fietsen en eindelijk zie ik het mooie Thaise strand. Zo op de ligbedjes is het echt vakantie vandaag. Echt heel mooi hier en het water is lekker warm en helder.

Tegen half 6 begint het enorm te regenen en schuilen we in de standtent totdat het wat droger is. Inmiddels is het donker en het is bent eng om in de regen op die scooters te rijden. Ik ga heel langzaam, want veel mensen vallen met die scooters omdat de weg glad wordt door het zand en het water erop. Helmaal drijfnat komen we aan bij Ananda resort en Yeh, de Thaise man die hier werkt moet hard lachen.

Maar het was wel even heerlijk zo een dag rust. Iedereen was er aan toe, na een week van veel informatie, aantekeningen maken en veel oefeningen doen.

Morgen week 2…

Reacties

Reacties

Bianca Vrijland

He meid
Zo te lezen begin je al een beetje je draai te vinden en wat goed dat de cursus nu begonnen is, kun je je daar helemaal op storten. Ben wel heel benieuwd geworden waar je mee bezig bent wat invloed heeft op je verdere reis.
Ik had vandaag mijn laatste werkdag, beetje vreemd, maar voor mijn gevoel goed afgesloten. Vandaag morgen begint dus echt mijn verlof!
Nou meid ik ben benieuwd naar je verhalen.
Bianca

dini

hoi lieverd wat een verhaal en wat leer je veel melissa maar ik begrijp wel dat het ook vermoeiend is. je moet ook wennen om zo bezig te zijn met je geest en je lichaam. ik vind het fijn dat je wat mensen leer kennen. je ben allemaal voor het zelfde doel wat van de wereld zien maar probeer er maar lekker van te genieten. nou melissa tot het volgende verhaal liefs dini.

sandra

hoi melis!
best intensief zo te lezen,het is niet zomaar ff een curcus yoga, wel interesant al die info .inderdaad lijkt het me ook wel vermoeiend,dus even bijkomen op het strand is heerlijk.
nou geniet ervan en ik ben benieuwd naar je nieuwe project,wel genieten van wat je nu aan het doen bent hoor!
dikke kus san

nancy

hai,wat heb jij een hoop geleerd zeg!Ik weet zeker dat je nu na 1 zo'n wk al een andere kijk op het leven hebt gekregen.Als je omhoog kijkt in de avond en het is helder weer (bij jouw altijd natuurlijk)Dan moet je even naar de sterren kijken.Dat deed ik vananacht ook,het is hier mooi weer.En toen bedacht ik me dat jij hetzelfde kon zien als ik.
kus van nens

Satu

Respect, Melissa!
Good luck with the yoga course! When you come back, please give me a private lesson with all that you learnt about yoga!
Groet, Satu who knows what is it to do yoga 30 days in a row

Guido Dik

Hoi Melissa!

Ik krijg het idee dat je met hele mooie dingen bezig bent! En zeker over alles met yoga, zeer interessant om te weten en ook om toe te passen. Ik ben heel benieuwd naar hoe het je verder vergaat.

Hartelijke groeten,

Guido

Hans

Hoi melissa!

Ik lees met veel plezier je verhalen over hetgeen je meemaakt, ik ben erg benieuwd hoe die yoga oefeningen zijn en hoop ze een keer allemaal van je te leren.
Je zal inmiddels wel wat meer van alles om je heen genieten.
Ik blijf heel veel bewondering voor je hebben dat je dit toch allemaal maar doet in je eentje.
Heel veel sterkte komende week en tot schrijfs.

Met heel veel groetjes uit haarlem,

Hans

Astrid M

Lieve Melissa,

Meisje, meisje, wat ga jij in zo'n korte tijd al door een hoop processen. Echt super! En ik vind het geweldig zoals je je belevenissen om- en beschrijft. Ik kan hier vanachter mijn laptop helemaal meevoelen. Je neemt mij - en volgens mij ook alle andere lezers - echt mee op je reis. Die detoxkuur, bijzonder hoe je dat beleeft. En fijn dat je nu de yogalessen kunt volgen. Ja, met chakra's kun je hele mooie oefening doen; het zijn echt belangrijke energiecentra in het menselijk lichaam. Weet je ook al dat er kleuren bijhoren: eenvoudig te onthouden, want het zijn de kleuren van de regenboog. Van onder naar boven: rood, oranje, geel, groen, blauw, violet en kristal (zo heb ik het geleerd, andere leermeesters leren je ipv violet en kristal indigo en violet). Je kunt op ze mediteren en bv de bijbehorende kleur dragen om ze te versterken. Als ik dit allemaal zo van jou lees, weet ik zeker dat jouw trip ook wel wat voor mij zou zijn (geweest). Ware het niet dat ik het supereng vind om in mijn eentje zo lang en zo ver weg te gaan. En... ik zou mijn kleinkids absoluut niet zo lang willen en kunnen missen. Tiago was overigens afgelopen zaterdag jarig. Hij is 1 jaar geworden.
Hier in Nederland is het momenteel benauwd warm. Vanaf het weekend gaat het weer wat afkoelen. Pffff!
Ik hoop voor je dat je laptop het snel weer goed doet en ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal.

Dikke knuf, Astrid

Anthony

...en echte YOGA GURU!?

super!

liefs Ant.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!