Week 4 Het gaat snel de tijd……maandag 6 juli t/m zondag 12 juli 2009

Als eerste wil ik zeggen dat iedere reactie mij heel erg blij maakt. Ik kijk er ook echt naar uit iedere keer als ik even op internet ben. Dank je wel en ik vind het ook echt erg fijn om te lezen hoe het met jou/ jullie gaat!!

De 4e week in Thailand en de 3e week van de yoga cursus. Het wordt wel steeds leuker ondanks de intensieve lange dagen.

Ik moet zeggen dat ik mijn computertje heel weinig heb gebruikt de laatste tijd; er is gewoon veel te ervaren hier, ook al lijkt iedere dag op zich wel hetzelfde. De tijd tussen de lessen door besteed ik veel aan het contact met de andere mensen hier. Er is toch wel een soort van groepje ontstaan, vooral veel vrouwen haha; het is echt opmerkelijk hoeveel vrouwen van in de dertig op reis zijn, en er zijn er ook een aantal die ouder zijn en jonger, en iedere nieuwe cursist of iemand die de detox komt doen, wordt in de groep opgenomen. Door te vragen of diegene erbij komt zitten of diegene stelt zich voor en schuift gewoon aan. Dat gaat dus heel makkelijk en toch gaat iedereen ook zijn eigen gang. Echt iedereen is open en vriendelijk. Er is één ander meisje/ vrouw uit Nederland die ik wel vervelend vind, haar houding dan… ze vraagt heel veel aandacht van mensen op een manier waar ik (en Suzy ook, weet ik) moe van wordt..en dus probeer ik er neutraal tegenover te staan en laat haar opmerkingen en gedrag maar bij haar zelf, zodat ik er geen last van heb. Je weet wel, als iemand jou energie bij je weg trekt. Later hoor ik dat haar ouders allebei zijn overleden, dat is erg zo jong, en dus begrijp ik haar gedrag ook wel beter, hoewel het irritant blijft.

Voor de rest is het gezellig om met elkaar te eten en soms wat te doen, naar een strandje of fietsen of zwemmen (te weinig gedaan eigenlijk, maar het is ook regenseizoen hier en er zijn veel regen en winderige dagen bij dat het ook helemaal bewolkt is. Ik vind dat eigenlijk niet erg, want anders is het toch te heet, maar mijn benen zijn nog wel wit hoor. Gelukkig zijn ze in Thailand helemaal weg van een witte huid; hoe witter hoe beter en hoe mooier ze het vinden (echt waar) …. Dus voor mij de ideale plek haha….

Mocht je nog denken, die is lekker aan het uitrusten en relaxen… ja en nee…

Aan de ene kant is het (vooral en voornamelijk door de yoga) echt werken aan lichaam, geest en spirit; door de mensen, situaties en omgeving. Het is vermoeiend en verfrissend tegelijk.

Aan de andere kant is dat relaxing omdat het uiteindelijk voor mijzelf is. Beetje tegenstrijdig klinkt dat en ik omschrijf het misschien niet goed, maar eigenlijk gaat het over het stukje dat Astrid heeft gestuurd (heel leuk om te weten!). Dat is heel herkenbaar en ik denk dat ik, wat dat betreft, ook nog maar aan het begin sta. Dit is wat zij stuurde:

'In contact met andere culturen leer je je eigen gewoontes kennen en relativeren. Op vakantie gaan werkt verfrissend. Verschillen in cultuur, tijd en klimaat relativeren je bestaan thuis. Op reis kom je in een ander ritme en elke keer weer vragen de omstandigheden om aanpassing. Dat kun je niet plannen, dus het enige wat erop zit is overgave en loslaten van je ingesleten gewoontes. Dat kan verwarrend werken, maar verwarring is een spiritueel principe en zien dat er innerljk iets gebeurt.' Mooi he?

Deze week leren we weer een aantal asanas/ houdingen die heel wat doorzettingsvermogen vragen. Zoals de sprinkhaanhouding (grasshopper posture); hierbij lig je op je buik en met je handen onder je buik en benen druk je je benen vaan de grond af. Deze lijkt heel makkelijk maar helaas…. En de egel houding; met één been op de grond, je andere been erom heen en je armen ook om elkaar heen gestrengeld. Deze is wel heel leuk trouwens om te doen, maar beetje oefenen met het evenwicht.

De Booghouding, waarbij je als een schommelstoel op je buik heen en weer schommelt, lijkt ook een makkie, maar vergt veel uithoudingsvermogen. Geen wonder dat ik nog steeds stijf ben en elke les weer moet strekken en rekken voordat ik een beetje lenigheid en flexibiliteit erin krijg. Vooral doorgaan…..

Verder krijgen we lezingen over doelen in het leven en hoe je deze kunt bereiken en je levenshoudingen, reinigingstechnieken voor het lichaam en over karma en yoga.

Vrijdagmiddag, vlak voor de les, maak ik een rare beweging en valt de beker heet water om, over een gedeelte van mijn hand heen. Ik houd mijn hand gelijk onder de kraan met stromend water. Ik ga naar beneden, gelukkig dat ik een paar stappen van de yoga hal logeer. Ik zeg dat ik mijn hand heb verbrand en dat ik later kom. Dan als ik de kraan weer laat lopen, wordt het me duidelijk dat ik even rustig aan moet doen. Ik ben ook gewoon heel moe nu en mijn geest is niet helemaal scherp op dit moment. Ook de schrik van het van het hete water geeft een emotioneel effect en ik laat het maar even gaan. Op zich zie ik niets aan mijn hand en door het stromende water merk ik er even later eigenlijk niets meer van. Maar ik luister wel wat het incident me zegt en besluit om deze middag eens niet te gaan en kruip lekker mijn bed in en zet de tv aan, ER… dat is ook leuk. Even 2 uurtjes niks aan mijn hoofd en om 6 uur ben ik er weer bij om de lezing te volgen. Een hele interessante trouwens over een techniek om je spijsverteringsysteem grondig te reinigen, met water en zout. Schijnt een heleboel gezondheidsvoordelen op te leveren als je dat eens in de zoveel tijd zoet. Een soort detox die je zelf op een makkelijke manier kunt doen. Ik weet niet of ik hier op door moet gaan nu..haha.. hm als je meer wilt weten, mail je me maar..

De zondag is weer een dag van echt bijkomen, ook al klinkt dat nog zo raar, toch is het zo. Deze 3e cursusweek is wederom erg inspannend geweest en iedere dag is begonnen met wat spierpijn en stijfheid hier en daar en iedere avond opnieuw luisteren naar de interessante onderwerpen die aan bod zijn komen.

Vandaag is het ook een grijze dag hier; er staat heel veel wind en het regent af en toe. Vooral de wind maakt het een onrustige dag. Dus na een ochtend heel langzaam op gang komen, rustig aan wat eten (ik heb hier teveel brood gegeten wat eigenlijk volkoren had moeten zijn, mar ik ben er achter gekomen dat ze brood hier al volkoren noemen als er maar een paar graantjes in zitten. Het brood smaakt trouwens op zich wel lekker, een beetje zoetig, maar ik merk gewoon dat ik er niet goed op reageer en dat het te wit voor mij is. Dus na een paar dagen van een opgeblazen gevoel, krijg ik het advies om 2 glazen water met zout te drinken op de nuchtere maag. En inderdaad, ik wist dat dus niet, maar dat helpt zeker weten, dus hierbij geef ik het advies door…maar het smaakt wel vies dus heel langzaam drinken is het beste. Daarna wat rijst eten met boter of olie en veel water drinken en inderdaad, ik voel me er beter door. Op zaterdag heb ik alleen fruit, salades en groenten gegeten dus dat heeft ook geholpen.

Het is ergs til op het resort en ik moet wat geld pinnen en besluit aan de overkant van de 7-eleven bij de kapsalon mijn wimpers te laten verven , dus ik huur een motorbike bij de winkel hiernaast voor een uur.. wordt bijna getild met de prijs, maar ik trap er niet in, voor een dag is het 150 baht en voor een uur 100 baht? Nee, 40 vind ik wel genoeg. Mijn wimpers zijn een kwartier later weer zwart en dat is wel zo handig in dit klimaat, waar je opmaken met mascara niet echt veel zin heeft, en waar ik, wonderbaarlijk, ook helemaal geen zin in heb.

’s Avonds hebben we na het eten zin in een leuke film en de eigenaar van het resort komt met een film aan: Australia. Deze heb ik al gezien, maar hij is wel leuk. Dus even lekker 3 uur verstand op nul.

Op naar de laatste week alweer…

Reacties

Reacties

Tante Ada

Ha die Melissa ben blij dat je in Australie zit bij je
lieve vriendin. Lekker bijkletsen enz. Hoop dat je
goede karma het van haar beste kant laat zien en
dat er alleen maar leuke dingen gebeuren. Voorlopig
heb je het allemaal in je eentje gedaan en heel veel
nieuwe contacten gemaakt Ga zo door. Het leven is
vallen en opstaan. Wat heb je al veel geleerd in
korte tijd. Met ons gaat het goed hebben een rondje
europa gedaan met de camper in een maand tijd.
groeten Tante Ada/Oom Bert en Patrick ,trouwe lezers.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!