Week 9 Cairns: hostels en koffers …. 10 t/m 16 augustus 2009

Wat voor dag en welke datum is het vandaag? Hoe laat is het hier en in Nederland? Data en tijden raken meer en meer naar de achtergrond. Nu draag ik toch al nooit een horloge en dus ik ben het wel gewend om de tijd in te schatten op mijn gevoel en meestal zit ik er maar een paar minuten naast. In ieder geval is het in Cairns weer een half uur later dan in Darwin.

Ja, en dan kom je aan in een andere stad om 8 uur ’s avonds. Klein vliegveld. Ik krijg weer dat gevoel: Wat dóe ik hier? Maar het is niet zo sterk meer als de keren hiervoor in Thailand, Darwin en Alice Springs. En dat is wel goed, want toen wist ik tenminste wat ik ging doen daar. Hier niet, hier heb ik geen direct doel van te voren. Het is nu nog een ‘raar’ gevoel om hier aan te komen en ik weet niet waarvoor of waarom. Oja, dat is waar ook; ik wil de tijd nemen om wat te lezen, mensen te leren kennen, mijn engelse cursus af te maken die ik al een keer heb verlengd en mijn yoga te oefenen.

Mijn eerste nacht in Cairns had ik in Darwin al geboekt. Dat is wel het meest handige. Ik moet even bellen naar het hostel, de Bohemia Central, en dan komen ze me ophalen.Het is stil op het vliegveld en een paar meisjes staan ook op de stoep te wachten totdat ‘hun hostel’ ze komt ophalen. Ik zie eigenlijk opvallend veel koffers nu..GROTE koffers … met wieltjes! Zijn zeker 2 weken op vakantie? Ik vraag waar ze vandaan komen en hoe lang ze in Australië zijn en blijven. Máánden… een jaar! En dus bedenk ik me dat niet iedereen met een backpack reist. Hmm, lijkt me wel veel handiger dan een grote rugzak. (sorry Bianca, niets dan goed over jouw mooie stevige rugzak op zich hoor!!! Ik zorg er goed voor) Alleen kan ik er maar niet aan wennen, aan het fenomeen backpack wel te verstaan, dus dat ligt aan mij en niet aan die rugzak. Heb je net wat nodig, waar zit het ook al weer? Zit het natuurlijk onderin,… arhhh, kun je alles er weer uithalen. Er aan de onderkant ook een opening, ik weet het ja. Maar ik begin net te wennen aan waar ik welk item heb gestopt, dus dat haal ik maar niet meer overhoop. Het is wel een fenomeen dat meer meiden op dezelfde manier bezighoudt, heb ik gemerkt aan hun opmerkingen. Maar zoals me wordt verteld: na een tijdje weet je wel wat waar zit en heb je voor elk dingetje een vast plekje. Hmmm, ik weet het niet. Er is op zo’n hostel-dorm ook niet heel veel ruimte om alles eruit te halen. En ik heb de rugzak nog niet één keer echt op mijn rug gedragen. Ik heb mijn fleece vest eromheen gebonden en daarover heen de beschermhoes en daar zit dan ook weer mijn yogamat inzitten. Ook is het tot nu toe alleen maar busje, auto en vliegtuig in en uit. En als je een keer een tour ergens heen maakt, blijft de bagage in een storage of op je kamer.

Ik ben dus blij verrast als ik zie dat zo’n grote koffer ook goed te handelen is. Maakt het wel overzichtelijker, zeker als je nog 2 kleinere rugzakken bij je hebt omdat niet alles in die ene past. Tja, of je moet het echt gewoon puur met 1 backpack doen en niet meer dan 10 kilo ofzo aanhouden of je moet het slimmer aanpakken als je meer.. veel meer bij je hebt en weet dat je daar dus nóóit onder zult komen. Dus ik neem me voor om hier eens op zoek te gaan naar zo’n koffer en uit te vinden of dat beter voor mij werkt; zeker omdat ik wel weet dat ik op een paar plaatsen wat langer wil verblijven en niet constant onderweg wil zijn.

Ik check in bij de Bohemia Central en vraag of ik in een singlebed kamer kan slapen. Ik moet echt even goed slapen.. ik heb daar al zo’n moeite mee en zeker na een dikke week van vroeg opstaan en rumoer om me heen ben ik toe aan een goede nachtrust en dus gun ik mezelf vannacht een kamer alleen. Voor 10 euro meer,dus dat valt mee. De prijzen van de hostels liggen trouwens zo rond de 25 dollar per nacht, dat is zo’n 14 euro, wat dus goedkoop is. Daarom zijn de hostels ook zo in trek en zijn er zoveel van: de backpackers moeten ergens op bezuinigen. En je kunt er je eigen maaltijd maken, je was doen, internetten en het is vaak een gezellige ontmoetingsplek bij uitstek.

De prijs die ik er voor mijn gevoel tot nu toe voor heb moeten betalen, en dan heb ik nog maar 1 week achter me liggen, ligt wel wat wel hoger, namelijk een verhoging van mijn incasseringsvermogen. Wat wil je, van een huis helemaal voor jezelf en een groter huis delen naar 1 kamer met 6, 4 of 3 anderen erin. Maar goed, ik heb vroeger ook mijn ruimte gedeeld met 2 meiden, en dus het gaat wel, alleen waren dat dan weer vriendinnen. En dit zijn ‘vreemden’ en dus kun je niet alles wat je vind of ervaart over lawaai, rommel en hygiëne (meteen) zeggen. En dat is wel even wennen. Ik ben gewend en vind het fijn om veel ruimte om me heen te hebben en rust te hebben in mijn (tijdelijke)huis of kamer. Budgetmatig is een hostel wel de beste optie en hoewel je snel contact legt met anderen, wat ook gezellig is, merk ik tot nu toe dat die specifieke sfeer van de jonge backpackers me teveel tijd en energie kost om mijn eigen ding te kunnen doen. Ik heb behoefte aan om even weer op adem te komen, na een dikke week in- en uitchecken, kamperen, weer in- en uitchecken en constant in- en uitpakken. Zodat ik me kan instellen op wat ik verder wil doen en zien en hoe en wanneer ik dat ga doen. Misschien ligt het aan het soort hostel. Ik neem me dus ook voor om iets te zoeken wat beter bij me past

Als ik wil uitslapen, zal ik ook morgenavond hier moeten slapen, want anders is het voor half 10 in de ochtend weer uitchecken met al mijn spullen en daar heb ik geen zin in. Maar ik weet niet of ik hier wil blijven en van de man achter de receptie mag ik even mee naar het andere hostel dat ze hebben, de Bohemia Resort, om te kijken wat ik daarvan vind.Op de kaart van Cairns zie ik dat de yogaclass dinsdagochtend bij de Lagoon is. De Lagoon, een groot openluchtzwembad aan de oceaan, zit op de Esplanade dat een soort boulevard en park tegelijkertijd is. En dus besluit ik dat ik 2 nachten hier blijf en dan hopelijk morgen vind ik een plek om wat langer te kunnen blijven.

Maandagochtend, goed geslapen en ik heb 2 doelen voor vandaag. De belangrijkste is; ik wil een goedkoop verblijf vinden waar het rustig en gezellig is en ik wil koffer vinden om uit te vinden of me dat beter bevalt. Ik ga eerst naar de Lagoon, uitpluizen waar die yogales precies is en hoe ver het lopen is zodat ik weet hoe laat ik op moet staan morgen. Ik zie op de kaart dat ze elke ochtend sportlessen hebben op de Esplanade. En ik zal ook de stad een beetje moeten verkennen.

Het blijkt dat ik in het hartje centrum ben van Cairns. Net als Darwin ligt het stadje direct het water…wonderbaarlijk mooi gezicht! De Lagoon is een prachtig groot zwembad en als je er van een afstand naar kijkt is het net alsof het zwembad in de oceaan overloopt. Het blijkt nl dat het je niet zomaar in de Oceaan kunt zwemmen, vanwege krokodillengevaar, en er is maar een klein strandje of gedeelte dat er voor eb bij ligt. Het plaatje hier oogt wel heel erg mooi! Hier kan ik ook mooi mijn yoga gaan oefenen in het park.

Het centrum is heel overzichtelijk. De straten lopen parallel aan en dwars op elkaar dus alles is links, rechts en terugtellen welke straat je links en rechts bent gegaan. Ik heb mezelf wel aangeleerd om 2 keer links en rechts te kijken omdat de auto’s dus links op de weg rijden en ik ben er nog niet aan gewend. Ik ben kan me snel oriënteren en op mijn gevoel gaat me dat het beste af. Cairns is dus een stad(je) met een klein gezellig kleurrijk centrum dat met een park, palmbomen, een groot zwembad en een haventje direct aan de Pacific Ocean ligt. Het is ook een gateway naar het Great Barrier Reef. Volgende keer maar wat meer over Cairns en omgeving vertellen.

Ik kom deze eerste dag gelijk al wat winkels tegen waar ik wat mee kan. Een winkel met organische voedselproducten en als ik er wat noten koop, zeg ik tegen de man dat ik het boek Fit for Life aan het lezen ben, een oud boek uit de jaren 80 over gezonde voeding en voedselcombinaties (verleden week onderweg ergens in the outback voor 3 dollar gekocht). Ja dat kent hij wel en dat heeft hij in het verleden ook toegepast. Hij zegt dat de principes ervan wel goed zijn, maar dat het een iets te strikt programma is. Hij heeft zich daarna bezig gehouden met Ayurveda en voeding. Dat is een gezondheidsleer uit India waarbij je weet wat voor soort lichaamstype je hebt en o.a. je voeding daarop aanpast. Ja, daar heb ik meer over gehoord en gelezen en ook in Thailand tijdens de cursus is het aan bod gekomen. In ieder geval leuk en leerzaam, wat hij vertelt!

In de grote shoppingmall loop ik tegen Booster aan, een juice en smoothie winkel die ik ook in Darwin heb gezien en neem mijn favoriete Blackberry Choco smoothie met energiebooster. Aan de achterkant van de mall loopt een straat waar ik wat gebouwen zie waar je een studio/ appartement kunt huren. Dan komt er een meisje me tegemoet en vraagt me waar ik die Booster vandaan heb. Ik leg haar uit waar het is en ik loop verder. Maar na 3 stappen heb ik ineens een gevoel dat ik aan haar moet vragen of ze ergens een goedkope leuke slaapplaats weet. Ja, ze slaapt in een Girlshostel waar het schoon en rustig is. Dat klinkt goed! Precies wat ik zoek. Op de kaart geeft ze aan dat het ergens tussen Shield- en Lakestreet is. Maar ze weet het adres niet uit haar hoofd.

Dus aan het eind van de middag ga ik op zoek naar de Girlshostel. Ik ben 2 straten verder en ik kom een organische Café en Juice bar tegen. Het is gesloten maar het overdekte terras is open en ik zie een groot prikbord hangen met allerlei stencils en briefjes erop. Dus ik loop er naartoe en op drie van die stencils wordt het hele basisprincipe van Fit for Life beschreven, dat wat ik dus ook aan het lezen ben. Ik rommel wat tussen de visitekaartjes en folders die er liggen en ineens heb ik een folder van de Girlshostel in handen.. met het adres erop; het blijkt 1 straat verder te zitten!

Het hostel ligt verscholen achter de winkel straat en door een kort steegje kom ik bij de trap naar de receptie. De halve dichte deur blijkt de receptie te zijn en ik vraag aan de vrouw of er nog bedden beschikbaar zijn vanaf woensdag. Gelukkig wel en ik zeg dat ik in ieder geval een week zal blijven. Ik weet meteen dat ik hier op de juiste plek ben. Dawn, de manager, is een hartelijke vriendelijke vrouw en dit is schijnbaar het enige hostel in Australië dat alleen voor dames toegankelijk is. Ik mag gerust een kijkje nemen en hoewel ik geen expert ben op het gebied van hostels zie ik meteen waarom dit zo bijzonder is. Het is een echt oud huis van 2 verdiepingen met 3 keukens en badkamers, zo uitgebreid en schoon dat ik denk: hier moet ik zijn! Er is een huiskamer met 3 banken, een boekenkast met boeken, een tv met dvd speler en een achterkamer met een tafel en stoelen en internetcomputers. Beneden is er ook een lounge met banken, tv, dvd en er is een aparte wasruimte. Er is een tuin met ligstoelen, waslijnen en een bbq. De kamers zijn ingericht met nachtkastjes en gezellig beddengoed. Het ademt een goede warme en opgeruimde sfeer uit. En voor 20 dollar per nacht (12 euro) is het ook nog eens heel erg goedkoop. Ik heb in 1 dag dus precies de plek gevonden waar ik naar op zoek was.

Dinsdagochtend half 7 loop ik naar de Esplanade om de yogales te volgen. Ik kom weer aardige mensen tegen die aan me vragen waar ik vandaan kom. Het blijkt populair te zijn want de hele kade, zo noem ik het maar, is vol met mensen die deze les volgen. Nu vind ik persoonlijk dat het meer een gymnastiekles dan een yoga les is; de docente gaat van de ene oefening met een minimum aan uitleg waarom. Er is geen tijd om de oefening te ervaren en echt de energie op te nemen. Er zijn ook zo veel verschillende vormen van yoga, en met zoveel mensen op de kade kan het waarschijnlijk niet anders, dus ik laat het voor wat het is en vind het wel lekker om weer eens te bewegen.Het heeft wel een bijzondere sfeer hoor, zo vroeg in de morgen op pad zijn als de zon doorkomt en het stadje begint te leven.

Als ik naar het hostel terugloop zie ik ineens aan de rechterkant van de straat een winkel met allemaal koffers die buitenstaan. Grote koffers op wielen voor 50, 60 en 70 dollar. Dat is zo rond de 30 euro dus dat is niet veel. De kwaliteit blijkt wel goed te zijn, zo te zien. Ik bekijk de verschillende maten en de jongen van de winkel komt naar buiten en vraagt wat ik zoek. Ik leg hem mijn ‘situatie’ uit en hij denkt dat de middelste koffer wel groot genoeg zal zijn voor mijn spullen..hmmm.. ik heb twijfels… alles wat ik heb past daar toch niet in? Dus ik vraag of ik mijn spullen mag halen en mag kijken welke koffer groot genoeg en toch niet te groot is. Geen probleem. Even later pak ik achter in de winkel ter plekke alles uit en stop het in de koffer. Nou, ruimte zat ja, met al die handige vakken en zelfs de lege rugzak (kan ik beter terugsturen denk ik) en de yogamat passen er in. Nu kan ik tenminste zien waar wat is met 1 koffer en heb ik alleen een kleine rugzak over als handbagage. Deal. Dus ook dat heb ik voor elkaar.De aardige en leuke jongen blijft overigens maar tegen me kletsen en dus rol ik pas na een uur mijn nieuwe koffer achter me aan.

Woensdag kan ik gelukkig naar de Girlshostel en op hetzelfde tijdstip met mij komt er een ander meisje aan: Ruby. Een lange vrouw in het zwart gekleed met zwarte hoed. Een spontane, gekke en (eigen)aardige meid uit Adelaide die sinds januari aan het reizen is, overal woont en de kost verdient met het leggen van tarotkaarten. Heel ander type weer en daarom heel leuk om te leren kennen.Ik voel me meteen goed hier! Hier kan ik wel even een tijdje bijkomen, me settelen en de tijd te hebben om de omgeving en de mensen te leren kennen.

Naarmate de week vordert voel ik me ook steeds beter, hier in Cairns. Ik weet waar de belangrijkste winkels zijn, zoals de grootste supermarkt, de groenten en fruit markt, het postkantoor en winkels waar je (gratis) kan internetten. Het stikt hier echt van de shops waar ze verschillende tours in en op het Reef verkopen en waar je kunt internetten. In 1 zo’n shop kun je een half uur gratis internetten en als je geluk hebt, hebben ze je niet in de gaten hoe lang je er zit omdat het druk is aan de balie. Bij Mac Donald’s aan de Esplanade heb je ook free wifi internet. Moet je wel veel geduld hebben want iedereen zit daar digitaal te consumeren en dus kom je er soms niet tussen. Wel grappig als ik zie dat mensen die voorbij lopen even stoppen en snel hun telefoon, Blackberry of ander internet-gadget-ding tevoorschijn halen om hun mail te checken of zoiets.

Er is ook elke dag een blauwe hemel. En dan is het hier dus winter! Winter en 28 graden. De zomer schijnt wel ontzettend heet te zijn. Twee meiden van 19 jaar uit Duitsland vertellen dat ze het hier ’s middags te heet vinden. Gelukkig heb ik nergens last van en vind ik de temperatuur nu gewoon heerlijk. Dat komt zeker door Thailand en dat ik daar ben begonnen toen het zo heet was met een hele hoge luchtvochtigheid.

Ook wordt het steeds leuker in het hostel en er zijn aardige meiden die ook niet van die ontzettende partygangers zijn. Het leuke is dat er meiden zijn die hier een lange tijd verblijven, eigenlijk hier wonen, en dat er meiden zijn die op doorreis zijn en dus enkele nachten of een paar weken blijven. Als het volgeboekt is, slapen er 72 in dit huis. Het is relatief rustig ’s nachts, anders dan mijn 2 vorige ervaringen. Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. En niemand loopt elkaar in de weg omdat er zoveel ruimte is. En de dame uit Nieuw Zeeland die Dawn helpt met de running van het hostel is ook ontzettend aardig. Er zijn ook wel wat oudere dames. Eén vrouw van in de 60 is hier omdat haar dochter volgende week mee doet met een soort Olympische Spelen voor mensen die een orgaantransplantatie hebben ondergaan in Brisbane. Ik dacht al dat ze uit Nederland komt , zo aan haar hoed met Delfts Blauwe items en de klompen als oorbellen in haar oren te zien. Tot die tijd is ze hier om het Great Barrier Reef te zien en naar het regenwoud te gaan in het noorden.

Vrijdagavond hebben we zin in een film. Dawn heeft veel dvd’s waar we uit kunnen kiezen en met Lisa, Ruby en Carol is het een avondje lachen mr Big en de meiden van Sex and the City.

In het weekend ga ik met Tammy, een meisje uit de buurt van Sydney, dat hier studeert en in het hostel woont, naar Rusty’s Market; een grote groenten- en fruitmarkt met wat andere kramen met sieraden,kleding en boeken. Bij een organische bananen boer krijg ik 4 bananen mee nadat ik een tijdje met hem heb gekletst. Voor 20 dollar koop ik een week voorraad aan fruit en groenten en specerijen en o ja, ook nog 3 tweedehands boeken. Bij de Spice Girls, een kraam met specerijen en kruiden dus, koop ik kaneelstokjes, sesamzaadjes en turmeric . Dat is een hele gezonde specerij die je een beetje als een milde curry kunt gebruiken. Het schijnt ook heel goed voor je huid te zijn. Dat had ik weer gelezen op een stencil in die Organic Juice en food bar waar ik de folder van de hostel tegenkwam. Je kunt het ook mengen met ongezouten noten, lekker en gezond! Ik had vanuit Thailand al cayennepeper meegenomen en nu heb ik wat verschillende smaken die ik met koken kan gebruiken.Want ik ben ook blij dat ik weer zelf (gezond) kan koken! Het is een beetje zoeken wat voor een soort producten ik precies nodig heb en hoeveel, want ik wil niet met zware tassen etenswaren, flessen olie en dressings onderweg zijn. Maar ik heb nu de basisdingen in huis voor de variatie: volkoren rijst, brood en pasta, zoete aardappels, fruit, olie en natuurlijk groene en rooibosthee. En het is ook erg leuk om te zien wat iedereen hier klaarmaakt; er wordt zelfs schuimcake gebakken.

Volgende keer weer maar wat meer over de mensen hier en over Cairns, er komt een festival aan…

Reacties

Reacties

Bianca en Frank

He Melissa,

Wat een gezellig verhaal weer! Geen zorgen over de rugzak hoor. Heb ook het idee dat koffer beter bij je past. Moest erg lachen dat je eerst grondig hebt gecontroleerd of alles echt wel past. Zie het helemaal voor me.....

Veel plezier in Cairns!

josenkees@hotmail.com

Hoi Melissa, je doet het geweldig en wat je schrijft is heel herkenbaar voor ons. Tip: Denk ook aan de botanical garden. Klein maar fijn, er is een leuk restaurant en sommige dagen in de week zijn er 's ochtends gratis rondleidingen. Bus stopt voor de tuin. De moeite waard.

Jos

nancy

hoi meis,als ik je boodschappenlijst lees krijg ik zin om bij je te komen eten,en dan daarna een filmpje pakken.
Ik denk dat je het hier heel gezellig gaat krijgen,drink je ook af en toe nog een roseetje?proost de volgende keer maar op de gezelligheid!!!!dat boek een leven lang fit heb ik (inderdaad lang geleden)ook al eens gelezen.het is moeilijk vol te houden dat is waar.

Pa

hoi meid, dat zijn nog eens veranderingen, waar eet ik, waar slaap ik en kom ik de dagen nog wel door, nou dat lukt aardig zo te lezen. Leuk al die berichten van je reis. Net of je het thuis aan het vertellen ben.
groetjes Pa

Hans

Hoi melissa het blijft iedere keer leuk om je verhalen te lezen zo maken we je reis in stappen mee, ook al hoor ik het je liever zelf live vertellen want ik heb dan het idee dat bij sommige verhalen je ogen wat meer gaan twinkelen. Het is natuurlijk een mooie ervaring die je nu opdoet blijf er vooral van genieten en met plezier er over schrijven. groetjes Hans

Miranda

Hi Melissa, heerlijk om je verhalen te lezen, laat de bagage maar lekker in je nwe koffer zie het helemaal voor mij met je spullen naar de winkel om te passen haaha. Leuk om over de plaatsen te lezen wij zijn dan ook een beetje weg, liefs Miranda.

Tante Ada

Zo dat is er weer uit de huishoudelijke dingen.
Wat is Cairns leuk he had even een terugblik
de Lagoon het mooie park waar je kan zwemmen
de internet winkel enz. Hoop dat je hier even bij kan komen van al je reissores valt niet mee om alles in je eentje te doen maar aldoende leert men, ben trots op
je dat je steeds doorgaat, liefs Tante Ada en de rest.

sandra

hey melis!

echt iets voor jou om je spullen te gaan halen ,ik zie het helmaal gebeuren.
volgens mij is deze plek echt iets voor jou, het klinkt super leuk!
je bent lekker aan het genieten zo ,en ik doe met je mee als ik het lees, je schrijft echt leuk.
ben erg benieuwd naar de rest!

diike kus san

Mariette

Hey Melissa,

Ben blij voor je dat je het zo naar je zin heb geniet ervan wij doen mee.

Liefs Mariette

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!