Week 10 Pannenkoeken en het Cairns festival… 17 t/m 23 augustus 2009

Niet zo heel erg lang dit keer.. en voor de trouwe lezers... ik kan niet genoeg zeggen dat ik elke keer als ik de internetshop induik voor gratis 30 minuten internet, weer even spiek naar jullie reacties, alleen maar om weer even ‘contact' te hebben..dat is echt heel erg fijn, dus alvast dikke zoen daarvoor!

Even wat over Cairns en de omgeving hier (wat ik heb gehoord en gelezen) ... Cairns is dus een modern cosmopolitisch stadje dat in aan de Noord Oost kust van Australië ligt in het tropische North Queensland. Het wordt omgeven door het tropische regenwoud, bergen, de Outback en het is de gateway naar het Great Barrier Reef met de koraaleilanden. Dit Reef is een van de grootste natuurwonderen en het grootste koraalrif van de wereld en de enige levensvorm op aarde dat je vanuit de maan kunt zien, weet ik nu. Het bestaat uit 2500 aparte koraalriffen, heeft 540 eilanden, 350 verschillende koraalsoorten1500 vissoorten en is 2000 km lang. Je kunt er walvissen zien en deze week heeft men de witte walvis gezien. Dat was voorpagina nieuws hier.

De stranden van Cairns zijn ten noorden te vinden; 26 km lang langs de kustlijn, waaronder Trinity Beach en Palm Cove. Dit gebied noemen ze ook wel de Marlin Coast waar de zwarte Marlin vis zwemt.

Dat is ook de grootste reden dat hier zoveel backpackers zijn. Er is hier zoveel te doen en te zien; duiken, snorkelen, parachutespringen, stranden, koraal eilanden, riviercruises en nationale parken.

Cape Tribulation is het regenwoud met 3000 verschillende soorten planten en natuurlijk de krokodillen. De Tablelands is een gebied ten westen van Cairns met bergen, watervallen en vulkanische meren in het midden van de tropen. In Mareeba is een koffie, thee en chocolade fabriek te vinden omdat in deze regio koffie en thee wordt geteeld. Daar heb je ook het grootste koffiemuseum ter wereld. En Kuranda is een klein dorpje in het regenwoud wat een belevenis qua cultuur en natuurschoon schijnt te zijn.

Genoeg hierover.. even wat over de meiden hier in huis.

Met Linda, een Nederlands meisje, ga ik naar het winkelcentrum om boodschappen te doen en zij moet wat bankzaken regelen. We hebben afgesproken om samen pannenkoeken te eten. Ik koop de mix en er zijn nog eieren over van iemand in de koelkast en Linda heeft de stroop. Ook vind ik een fles met chocolade topping in de koelkast waar een kruisje op is gezet. Een kruisje betekent dat het niet meer aan iemand toebehoort. De regel in het huis is namelijk dat iedereen zijn naam en datum van vertrek op haar tas zet en 1 keer in de week worden de koelkasten schoongemaakt en alles wat na de datum van vertrek wordt aangetroffen, wordt of weggegooid of vrijgegeven voor gebruik door anderen. Dus lekkere pannenkoeken met boter, stroop en chocola..mmm ja daar heb ik nu echt even zin in. Het kan niet iedere dag zo gezond zijn; 1 keer in de zoveel tijd moet je eens lekker kunnen eten wat je wil..lekkere zoete dingen.

Linda is 25 jaar en heeft ook een Working Holiday visum. Ze hier nog maar 3 weken en heeft vandaag een auto gekocht. Ze wil in januari in Sydney zijn om naar Auckland in Nieuw Zeeland te vliegen. Een vriendin uit Nederland komt dan naar Nieuw Zeeland toe om met haar daar rond te reizen. Ja, dan ben ik net weg daar. Maar ik vind het wel stoer van haar. Ze heeft haar allereerste auto gekocht en dat hier in Australië. Ze is een paar dagen druk bezig geweest met alle papieren in orde maken, betalingen en verzekering afsluiten. Ze heeft een auto uit West Australië gekocht en het blijkt dat ze die in het Westen ook weer moet verkopen. Ik weet niet precies het fijne ervan, maar petje af voor haar. Ik loop met haar mee om naar haar grote witte auto te kijken. Wauw, gaaf hoor. Ze heeft via een briefje iemand gevonden die met haar mee wil rijden naar Brisbane. Ze had eerst gevraagd of ik mee wilde gaan, maar ik wil hier nog een paar weken blijven. Ze heeft ook een tent en kampeer spullen gekocht voor onderweg. Morgen gaat ze verder naar het zuiden.

In het internetcafé waar ik mijn gratis internet kaart kan gebruiken print ik module 9 van mijn Engelse cursus uit. Je moet hier wel slim met internet omgaan. Er zijn zoveel manieren en ik ga dan ook naar de shop waar je een half uur gratis kan internetten, kopieer de tekst van de les, zet het op een digitale stick en ga naar de andere internet shop verderop waar de printjes toch weer 20 cent goedkoper zijn..tja, alle kleine beetjes helpen om zo slim mogelijk met geld om te gaan, nu ik alleen maar uitgeef en er niets binnenkomt. Nou ja, ik heb wel mooi 115 euro teruggekregen van mijn verzekering vanwege de inentingen die ik heb gekregen na het hondenincident in Thailand. Maar goed, dat had ik ook weer uitgegeven, maar toch fijn dat het vergoedt is.

Lisa uit Duitsland, een zachtaardig meisje van 19 jaar, slaapt ook op de kamer waar ik slaap. Ze is hier al een aantal weken en zoekt een baantje om geld te verdienen. Haar vriendin, die hier ook af en toe komt, heeft een slaapplek gevonden via Couchsurfing en verblijft bij iemand in huis.

En Muyra, uit Japan, woont hier een paar maanden en maakt 's ochtends het huis schoon zodat ze geen ‘huur' hoeft te betalen. Ik krijg van haar een stekkerdoos die ze over heeft zodat ik die kan gebruiken, wel handig ivm mijn laptop, kan ik toch op meerdere plekken zitten want mijn snoer is niet al te lang.

Vrijdags begint het Cairns Festival 2009 tot 6 september. Dit is een jaarlijks festival waarbij Cairns het leven en haar cultuur van het tropische verre North Queensland viert en het thema dit jaar is ‘Telling our Stories'. Een scala aan diverse activiteiten komen de volgende 2 weken voorbij: straat entertainers, parades, vuurwerk, paardenraces, carnival, reggea concert, wijn proeverij, kook demonstraties, gay and lesbian iets, kunst, street dance, gedichten maken, beach party, nacht in botanische garden enz.

Vrijdagavond loop ik naar de Esplanade en er staan inderdaad allerlei stands staan langs de weg van het park en de Lagoon, en in het park staat een groot podium en daar zitten honderden mensen voor in het gras. Ik weet niet precies wat er allemaal door de microfoon wordt verteld, maar het klinkt alsof er een band gaat beginnen, een lokale muziekband.

Zaterdagavond is er een grote parade op de Esplanade waarbij lokale bedrijven zich in een parade van versierde wagens presenteren en waarbij lokale inwoners verkleed meelopen. Er wordt geschat dat er duizenden mensen langs de weg staan en zitten. Tegen het einde van de middag loop ik even naar het centrum en naar de Esplanade. Oja, ik had wel wat gehoord, maar had niet echt een idee van wat er komen zou gaan. Dus als ik bij de boulevard aankom, zie ik heel veel mensen langs de weg en langs de winkels lopen. Het is wel grappig om te zien. Daarna is er een enorm luid vuurwerk.

Zondagmiddag staat Carol ineens voor me. Wat leuk! Carol is een oudere dame uit de Verenigde Staten en is al een tijd in Australië. Ze had een relatie met een man in the Outback, maar dat is stukgelopen en waarna ze terug is gegaan naar Amerika. Toen is ze toch weer teruggevlogen om hier haar spullen op te halen die ze nog had en is vervolgens gaan rondreizen. Hoewel ze wat ouder is, hebbe we meteen een vriendschappelijke klik. Net zoals ik met Natalie in Thailand had.

Ze heeft een paar dagen in de Girlshostel geslapen en is woensdag naar een ander hotel gegaan omdat ze nog niet zeker was of ze zou blijven in Cairns. We besluiten om een eindje te gaan wandelen op de Esplanade en komen uiteindelijk aan bij de jachthaven. De Yacht club is een relaxte moderne club waar je kan loungen, drinken en eten en lekker kletsen,,

wordt vervolgd.... liefs weer!

Reacties

Reacties

Silvia

Leuk om te lezen dat je onze verhalen ook leuk vindt! Hier geen helblauwe zee of walvissen. Wel mooie dagen gehad met veel zon. Vorige week met Max en kids wezen picknicken in Westbroekpark. Was heerlijk, schoon gras, speeltuintje dichtbij en wij op een kleed liggend in het gras. Was even een vakantiegevoel! Maar dat zal jij wel herkennen. Geniet ervan meisje! Tot je volgende bericht!
x
Silvoa

Hans schrijft

Hoi melissa dit is duidelijk wat meer vakantie gevoel volgens mij dan al die yoga weken. Het blijft gezellig om je verhalen te lezen.Nu ik lees dat ze hier veel op hebben met chocolade kan jou week volgens mij toch al niet meer stuk, dus ik snap dat je hier wat langer blijft. Blijf vooral lekker genieten van hetgeen je allemaal ziet en onder neemt! Kijk met spoed uit naar je volgende verhaal.
XXX HANS.

Jeroen

Hoi,

Goed te lezen dat je het naar je zin hebt down under. Hier in Zweden loopt de zomer af en komt de herfst langzaam eraan. September is normaal wel een zeer mooie maand met lekkere temperarturen. Dit weekend heb ik een fotocursus gedaan met mijn Nikon D40 (cadeau van Satu). We zijn nu ook flink aan het golfen en zijn bijna klaar om onze greencard to krijgen. Er gaat wel veel tijd inzitten maar heb het redelijk onder de knie.

Wanneer kom je naar Zweden reizen?

Groeten uit Stockholm

Patrick

Hoi nichie! Gaat goed met je lees ik, moet zeggen dat het telkens weer erg leuk is om je verslagen te lezen (droom ik vaak weer even terug) je moet een boek gaan schrijven! Je doet een hoop en volgens mij doe je het ook nog eens goed. Geniet ervan, je zit er nu middenin, voordat je het weet lees je je eigen verhalen terug, maar nu bepaal je het verhaal!
Groetjes van je neef!

tante marianne

hoi melissa
Echt leuk om steeds je verhalen te lezen. Je maakt heel wat mee. Nu wij zijn net terug van vakantie gewoon frankrijk mar wel heel lekker. Nu geniet er nog maar van het gaat snel de tijd. Voordat je het weet is het weer voorbij.En moet je net als wij vandaag weer aan het werk. Nu meid pas goed op jezelf en een dikke kus van tante marianne ik uit naar je volgende verhaal. toedeloe

Marlijn

lieve Melissa.
Waar kan je toch allemaal druk mee bezig zijn. Maar ik kan het me wel een beetje voorstellen, de eerste levens behoefte zijn erg belangrijk om je goed te voelen. De laatste foto's van de blauwe kamer en gele keuken kastjes, zijn die van je laatste hotel? Dat ziet er wel goed uit en ik kan me voorstellen dat je daar wel even kunt blijven.
Steeds maar denken wat zal ik gaan doen en waar ga ik heen, is weer een hele andere manier van daaglijks leven dat wij hier mee maken. Beleef het vooral intens, want voor je het weet is het voorbij.
Geniet van het leven zoals het nu op je afkomt en beschouw de periode hier maar als een soort vakantie tussen 2 episodes in.
Wij gaan nu ook op vakantie, dus je hoort even 2 weken niets van ons. Ben benieuwd om dan je verhalen weer te lezen en wat je gedaan hebt.
Tot dan en groetjes van hier.

Tante Ada

Geweldig hoor het is daar zo cool, fijn jouw verhalen te lezen, geniet er maar van want de tijd gaat zo vlug. Maurice en Debbie hebben een zoon gekregen hij heet Jesse. Kus en tot lees, gr. Tante Ada en de rest.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!