Week 30 Onverwachts een gezellig onderkomen en de TTC begint …. 4 t/m 10 januari 2010

De eerste week hier is al ontzettend druk. Nog een paar huishoudelijke dingen te regelen en de Teacher Training Course (TTC) begint en dus is het wennen aan een hele nieuwe structuur en inhoud van de dag. Ik ben elke avond zo moe van de hele dag, maar lekker en goed moe, moe dat ik meteen in slaap val en ook beter slaap.

Na een intensieve kennismakingsavond beginnen we maandagmorgen om half 9. De eerst maand volgen we dezelfde First Intensive Month Course die elke maand gegeven wordt. Deze FMC heb ik dus in juni gedaan. In deze cursus komen alle basisaspecten aan bod die met de yoga te maken hebben. Als we straks de Teacher Training Course (TTC) hebben gedaan, zijn we net zover als een iemand die 5 maanden van het hele programma heeft gedaan. Het hele programma beslaat 5 jaar van 12 maanden en die kun je dus op je eigen temp doen, als je dat zou willen, tenminste. De meeste mensen die deze stijl en vorm van yoga willen doen en leren, doen de eerste 3 a 4 maanden waarin er dus veel dieper wordt ingegaan op verschillende technieken en achtergronden etc.

Maar goed, we beginnen met andere mensen in de hal van Ananda Resort en de hal zit propvol. De eerste week worden er elke morgen ook lezingen gegeven over theoretische achtergronden en de meeste lezingen in deze week, de belangrijkste, worden gegeven door het Hoofd van de yogaschool. Het woord ‘Guru’ betekent ’ leraar’ in wat voor onderwerp dan ook, je kunt een Guru zijn in wiskunde of in yoga of in Engels, maakt dus niet uit), het Hoofd die de yoga school heeft opgericht en vormgegeven, heeft de naam ‘Swami’. Er zijn vele Swami’s in de yoga geschiedenis en deze naam wordt gegeven door andere Guru’s als je een master bent in Yoga.

Het is leuk om een aantal mensen te zien die hier in juni ook waren zoals Christa die nu de tweede maand cursus doet. Gaurav, een jongen uit India, doet de 4e maand. Gaurav is mijn buurman, hij heeft ook een kamer boven de winkel naast Ananda. Hij zit hier ook tijdelijk totdat er een huis vrijkomt. Het is echt ook heel gezellig met zoveel mensen uit zoveel verschillende landen. Wel westerse landen trouwens. En na de yoga eten veel mensen in het restaurant van Ananda en genieten van de lekkere vegetarische keuken waar ze alles hebben, van fruitshakes, thais, grieks, spaans en Italiaans eten tot zelfgemaakte carrotcake, met alleen maar verse produkten.

Ik raak meteen verslaafd aan de ‘Yogi Beer’, de Kambucha Tea, een thee die oorspronkelijk in China wordt gemaakt en gebruikt en die allerlei voedingselementen en detoxstoffen heeft.

De yoga practise zit heel erg vol, meer dan 70 mensen en dus vertelt Wendy, de coördinator van de TTC, dat we als TTC groep naar een van de nieuwe hallen zullen gaan. Agama heeft 3 bestaande hallen (deels stenen muur en deels open met muskietennet) en heeft in 2009 twee nieuwe hallen, de Shiva (man) en de Shakti (vrouw) hal, gebouwd die voor workshops en retreats worden gebruikt. Deze hallen zijn groter dan de 2 andere hallen. De tweede en derde maand zullen we in de Green en Blue hal de cursus verder volgen. Maar nu omdat de groep te groot is, gaan we met de TTC groep naar de Shiva hal. Dan kunnen we als een groep elkaar ook beter leren kennen. En Agama zorgt voor een autotaxi van Ananda naar de nieuwe hal en terug voor diegenen die nog geen fiets of motorbike hebben. Er worden ook meer en andere yoga teachers ingezet, nu de groep gesplitst is van de First Month groep.

De dagen zijn meteen gevuld. Het is even wennen aan dit nieuwe ritme hoor. Om half 9 begint de eerste yoga les tot half 11. Dus dan is het vroeg opstaan als je wat wit eten voor ontbijt. Want het wordt aanbevolen om anderhalf uur voor een yoga les niet te eten. De energie stroom dan beter en het is geen lekker gevoel om met een volle maag de yoga oefeningen te doen. Maar ja, om nu half 7 op te staan voor alleen ontbijt, nee. Gelukkig in de eerste week hebben we het eerste uur van de ochtend practice ook een lezing en dus is het ok om bij Ananda te ontbijten, … yoghurt,muesli en fruit, is mijn favoriet. Dan om 11.45 tot 13.30 hebben we een TTC les. Tot 4 uur hebben we tijd voor onszelf om te eten en ons eigen ding te doen. Wat niet veel tijd is. Tenminste het voelt elke dag te kort eigenlijk. Om 4 uur hebben we weer yoga practice en om 6 uur een lezing. En de lezingen in de eerste week zijn de langste, soms wel 2, 5 uur. Dus dan is het pas na 8 uur dat je weer kunt eten.

En het weer super interessant om de theorie weer te lezen en te horen. Alles is zo met elkaar verbonden, dat je er normaal eigenlijk niet bij stil staat. Wat we deze week leren en horen gaat over: wat is Yoga, de rol van een yoga teacher, de geschiedenis, de chakra-s, energie en de polariteit, energie en de organen, de 8 elementen van yoga zoals ethiek, houdingen, ademtechnieken, concentratie, meditatie, principes van yoga, verschillende vormen van Yoga, de verschillende menselijke lichamen, zoals fysiek, energetisch, emotioneel, mentaal en causale lichaam, muziek in Yoga, moralen zoals geweldloosheid.

Deze week slaap ik dus boven de winkel naast het resort en volgende week verhuis ik naar een huisje dat ik van buiten heb gezien en van binnen alleen op foto’s heb gezien. En dus op ga ik op donderdagmiddag even kijken. Ik huur een motorbike bij Ananda resort en 5 minuten verderop de hoofdweg, rechts daarvan heb je de huizen staan waar ik dus een huisje zal huren. Ik heb gehoord dat er in het eerste huis een Nederlandse man woont. Ik zie dat de deur open staat en dus roep ik ‘hallo’ en de man, een oudere man, komt naar buiten. Hij woont al 8 jaar hier en ik vraag of ik even binnen mag kijken. Op zich wel een gezellig klein huis. Donker maar knus. Ik rijd even naar het huis aan het eind van de laan waar ik dus in zal gaan wonen. Er is niemand thuis dus ik kijk even door het raam naar binnen. Het is klein en het heeft wel wat knusheid nodig.

Zaterdag tussen de lessen door is het tijd voor een manicure en pedicure…heerlijk… het is zo goedkoop hier en dus een verwennerij… en het is nodig ook. Ik loop al een half jaar op slippers en dan moet je je voeten wel bijhouden natuurlijk.

En dan is het zondag. Iedereen is blij om deze dag voor onszelf te hebbenen iedereen gaat zijn eigen ding doen. De week gaat snel voorbij, te snel. Het is zo leuk allemaal. Ik ontbijt bij Ananda om een uur of negen en ben in een van mijn boeken aan het lezen als ik ineens een gevoel krijg om een fiets te huren en een stuk te fietsen, naar de Seven Eleven waar wat winkeltjes zijn. Ik heb niet echt een doel, en dus denk ik… nee laat maar, ik ga vandaag lezen en leren. Maar dan een half uur later, weer dat gevoel dat ik een fiets moet huren. En dus huur ik een fiets voor een dag voor 1 euro en fiets vanaf Ananda op de hoofdweg langs het strand en de Thaise Gulf naar het noorden.

Nog geen 5 minuten later zie ik een bruinrood huis in een groot grasveld staan. Ik fiets door maar iets zegt me dat ik terug moet gaan. Ik heb een bepaald gevoel dat ik er naar toe moet en dus fiets ik het grasveld op en na 20 meter kom ik bij het huis. Het is een groot huis en er hangt een bord aan de veranda met een telefoonnummer erop. Dus ik bel het nummer en een vrouw neemt op. Ik zeg dat ik het huis wel wil zien van binnen en 5 minuten later komt de vrouw aangelopen. Als ze de deur opent, en ik kijk binnen, weet ik meteen dat dit huis voor mij is. Het is helemaal naar mijn zin, precies mijn kleur, grote nette badkamer met warme goede douche, gezellige keukenblok, leuke raampjes met gordijnen, rieten stoeltjes en tafeltje, grote veranda met schommelstoel, grote slaapkamer met een groot bed en een nieuwe koelkast. En het is vrij en dus zeg ik meteen ik neem het en krijg meteen de sleutel. De vouw zegt dat de eigenaar hier niet woont en dat ze zal bellen en dat ik met de eigenaar moet afspreken over de huur. Het is 10.000 Baht en dus zo’n 200 euro per maand, en dus 6 euro per nacht. Voor een heel huis. Ik vraag of ze een hoge tafel heeft met een stoel om aan te kunnen werken. Ze is heel vriendelijk en zegt dat dat geen probleem is.

En dus ga ik terug naar mijn kamer en pak mijn koffers, vraag aan de buren van het restaurant of ze me en mijn koffer en tassen even kunnen brengen voor 50 Baht. Als ik aankom, staat er al een tafel en een stoel op de veranda en de eigenaresse is daar. Met gebrekkig engels en handen en voeten spreken we af dat ik morgen huur betaal voor de komende maand en 5 maanden kan blijven.

Ik vraag of ze me wil laten zien waar ze woont, mocht ik een vraag voor haar hebben. Dus ze zegt dat het niet ver is en ik ga achterop de motorbike. Maar we rijden een heel stuk van wegg naar weg en op een gegeven moment rijden we op een weggetje midden in de bush bush jungle…. Oeps dit is wel een beetje eng hoor zo diep in het ‘oerwoud’… we komen aan bij een grote houten huis en op het erf staat een houten open hut waar wat mensen zitten. Ze zegt dat het haar moeder is en een vriendin. En het meisje en de jongen, geen idee. Ik versta er allemaal niets van. Haar moeder lijkt wel tweehonderd jaar oud, ik heb nog nooit zo’n oud vrouwtje gezien..bijna een monument op zich om te zien. Ik krijg een glas water en ze brabbelen volop in het thais en staren me aan. Hier leven ze echt in de oernatuur en het is bijzonder om te zien. Ik heb veel te doen en vraag of we weer kunnen gaan. Dan laat ze me haar kapsalon zien, ze is kapper. Ook heel bijzonder, het is een soort open schuur met wat stoelen en spiegels en laatjes… ik moet gelijk aan Nancy denken en zij zou ook met grote verbazing en bewondering naar dit geheel kijken.

Dan fiets ik ook nog even naar de mensen van het huis wat ik verleden week geboekt heb vanaf de 15e en vertel dat ik dat huis niet zal huren. Ik heb een groter, mooier en gezelliger huisje nu en met veel grotere veranda. Het enige wat niet zo goed is , is het onderstel van het bed..tenminste.. misschien ligt het aan mijn geschuif van het bed, maar als ik het bed een stukje wil opschuiven, hoor ik een hard gekraak en een BOEM…. Shoop… het bed zakt weg in het midden.. Oeps… en dus zet ik het matras op zijn kant en zie dat de 3 latten van het onderstel precies in het midden zijn gebroken. OOO wat nu… ik loop naar de vrouw aan de overkant en ze loopt met me mee. Ze belt meteen de eigenaresse die hier ergens bij een vriend op bezoek is ofzo. Ik zeg dat ik een man of een paar mannen nodig heb om het te maken. En dus komt de buurman erbij. Gelukkig naast mij zijn staat er een half huis wat nog afgemaakt moet worden. Alleen de eigenaresse heeft geen geld meer en dus zal dat huis moeten wachten en ligt het er nu half bij. En er liggen allemaal houten latten onder het halve huis en dus kan de buurman gelukkig 3 nieuwe latten maken. Ineens is er een zaag en een hamer en met een half uurtje is het bed gemaakt. Wat een probleem leek, was binnen een uur opgelost, zo gaat dat hier dus ook.

Ik fiets gelijk even naar de 7 Eleven en aan de overkant is een winkel waar ze wat matten, kussen en kaarsen hebben. En dus ben ik de hele zondagmiddag lekker bezig met uitpakken en mijn huisje inrichten. Na het eten heb ik een Thaise massage bij Saw (spreek uit: Sau) op Ananda Resort en daarna gaat ze even met me mee om mijn huisje te zien. Het is leuk om een Thaise vriendin te hebben ook al spreekt ze niet heel erg veel Engels, we hebben een vriendinnengevoel.

Ik ben dus onverwachts tegen een leuk onderkomen aangelopen en zo is het huizengedoe opgelost. Ik ben er helemaal happy mee, het is heel gezellig, ruim en helemaal mijn stijl. Heerlijk om ’s avonds in min eigen stekkie uit te rusten…Welterusten..

Reacties

Reacties

bieneke

Hoi Melissa,

Wat een verhaal weer fijn dat je een eigen huisje hebt en het naar je zin hebt, dat is het belangrijkste, en je bent lekker bezig met Yoga goed hoor, vind het allemaal geweldig, dat je het doet. geniet er maar van.

Liefs Bieneke

nancy

Het klinkt heel leuk je huisje,en ik merk aan de toon van dit verslag dat je helemaal lekker in je vel zit!

tante Ada

Melis bedankt voor je smsje 1 jan. 2010 een heel gezond en leergierig jaar toegewenst. Zo te lezen ben je al weer gesetteld en vol plannen en ga je erweer voor. Hier is het echt winter mooi wit , er is een dooiaanval maar niet van lange duur volgende week gaat het weer vriezen hopen dan dat we kunnen schaatsen. Ja dan is er nu voor jouw weer veel werk aan de winkel. Zijn benieuwd naar je nieuwe belevenissen en wat het nieuwe jaar jouw gaat brengen nu heel veel sterkte en plezier dikke kus Tante Ada en de rest. Nieuwtje,Danielle heeft een dochter Milou genaamd geb. 12 jan. 2010.

Sammie & Fiebbie

Hey, poepie....

Dit keer ben ik aan de tik tik,.. (Fieb). Sam zit wel naast me hoor,...! Maar hij zegt dat hij koude pootjes hebt, dus niet kan tikken,.... We zijn net ff buiten in de tuin geweest,..! Melisje Alles wit hier,..! Niet normaal meer,.. Geef mij maar de zon. Ging twee keer spagaat..! Wat een zooi. Sam houd het altijd wel lang uit in dat witte spul. Hij is verliefd op een vogeltje die altijd in de tuin zit....haha. Ik zit dan altijd wel weer snel lekker naast René. Ik krijg nu altijd een massage van hem. Daar is hij wel goed in. We gaan zo visje eten. En we hebben weer een nieuwe doos. We hebben jou nieuwe doos ook ff gezien op de foto's... doos op palen. ! willen wij ook...! (We gaan zo vragen aan René). René zegt dat je het heel erg druk hebt.. Maar wel heel erg naar je zin hebt. Hij heeft alles voorgelezen gisteren van je verhaal. We zitten dan echt met spitse oortjes te luisteren. (dan zijn we echt lief..!!) Zo blij te horen dat alles goed gaat daar...! Houden zo hè..! krullenbolletje, kanjer, lieverd, poepie, (met je mooie voortandjes.... ) Heel erg veel kunffels van ons. Dikke kus. XXXXXXXX

Sammie & fiebbie.

Jan en Matty

Het ziet er allemaal prachtig uit, prachtige foto's,het paalhuisje is knus,echt relax. blij dat het goed met je gaat,en er bewust van geniet, we zijn benieuwd naar de yoga ervaringen, knap hoor.! we denken aan je,en wees voorzichtig.

Liefs van ons. Jan en Matty

Hans

Hoi melissa wat fijn dat je je draai weer een beetje gevonden hebt daar en wat ben jij een enorme mazzel kont dat je nu een gezellig huis voor jezelf hebt gevonden waar je op voorhand al blij van wordt.
Ik wens je heel veel plezier met je yoga cursus en rust ook vooral goed uit. Neem wel de tijd voor een goed ontbijt iedere dag. Gr. Hans

Astrid

Hoi Melissa,
Wat een mooi verhaal over hoe jij je huisje hebt gevonden. Dit is nu echt zo'n staaltje van 'laat het maar aan het universum over'. Ik heb deze week een bijzondere week achter de rug. Heb afgelopen dinsdag mijn 25-jarig jubileum op mijn werk gevierd. Wat een tijd, he? Ik heb een heel leuk feestje gehad. En als ik jou zo hoor, is jouw cursus voor jou een feestje. Ik ben blij dat je zo kunt genieten van de reis en alles wat je meemaakt en leert.
Liefs en tot de volgende keer,,
Astrid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!