Week 31 Onuitgenodigd bezoek …. 11 t/m 17 januari 2010

De tweede week van de TTC en het is nog even wennen aan de groep, het ritme van de dag en de Specifiek Thaise of gewone tropische alledaagse dingen die je hier zoal tegenkomt.

Maandagmorgen word ik dus wakker in mijn nieuwe huisje. Het is een goed bed en ik heb een soort dun dekbed, precies genoeg voor de warmte hier. Ik heb nog niet echt veel in huis om mee te ontbijten, koop elke dag een yoghurtje bij de winkel naast Ananda en ik heb een pak ontbijtgranen va de 7-eleven. Het is even mijn draai vinden maar ik ben heel blij met mijn huisje. Het is groot genoeg en gezellig knus, wat een luxe zeg, zoveel ruimte op de veranda.

Maandag start de yoga week weer. Om half 9 een presentatie van de nieuwe asana (houding) en praktijk. Om kwart voor 11 hebben we TTC les. Vandaag krijgen we een informatie over NLP (Neuro Linguistic Programming) in relatie tot het leren om yoga les te geven. Het gaat over een speciale techniek vanuit de NLP die we kunnen gebruiken in de TTC. De techniek is dat je iemand als voorbeeld neemt, een andere teacher en daarvan zijn gewoonten en technieken en gedragingen als het ware kopieert. Dat schijnt je snel in vooruitgang te kunnen brengen. Je niveau van competentie kun je daarmee omhoog brengen, wordt er verteld. Dus je gebruikt de vaardigheden van je voorbeeld om er zelf van te leren, hoe het voelt om voor een les te geven.

Ok, dan ga ik eens even aanvoelen wie ik als voorbeeld zal nemen. Er zijn meerdere fijne en warme yoga teachers waarmee ik wel kan ‘resoneren’. In de komende weken zullen we om de dag een groepsinterview gaan houden met een teacher. We krijgen een aantal basisvragen mee om te stellen. Zodat we erachter komen wat deze yoga teachers doen voor en tijdens hun yogales, hoe hun ontwikkeling is gegaan, hoe ze zich voorbereiden, hoe ze zich beschermen in en na de les, wat het voor heb betekent om het spirituele pad te hebben gekozen, etc.

Maandagavond hebben we een lezing over mentale concentratie en technieken om je concentratie te vergroten. Want dat is de keyfactor tijdens de yoga, je zodanig te focussen op de chakra-s ( de energiepunten) en de energie die je ontvangt. Het beste is om een neutraal object te nemen en dat te visualiseren nadat je het een tijdje bekeken hebt. Het beste is een ping pong bal. Hiermee kun je de concentratie en focusing van de geest oefenen.

Dinsdag is mijn grote dag......!!! We hebben vandaag een presentatie van mijn niet favoriete asana... Cakrasana: de asana die ik zo verschrikkelijk... niet leuk en moeilijk vind. En niet leuk is zachtjes gezegd. Dit is de meest moeilijke asana voor mij op alle niveaus. Ten eerste kan ik het lichamelijk (nog) niet en ten tweede is dit de asana (voor zover) die een hele intense emotionele uitwerking op me heeft. Het is de Wiel houding, waarbij je op je rug ligt en met je romp omhoog komt, op je handen en voeten, zodat je een brug of een halve wiel met je lichaam vormt. Verleden jaar merkte ik al dat er iets met me gebeurt. Ik heb de kracht nog niet om omgekeerd met mijn handen mezelf op te tillen van de grond. Nu kun je deze ook in een wat minder zware manier doen. Daarin houd je je hoofd op de grond. Nu is deze houding voor mij al zwaar.De wereld staat letterlijk op zijn kop en waarschijnlijk is dit een trigger waardoor er heel veel in mijn hart- en keelgebied gebeurt. Elke keer, en zeker als iemand me helpt om helemaal omhoog te komen, komen er, of meteen of in de bewustzijnsfase na de houding, gewoon tranen uit. En er is helemaal geen directe aanleiding, maar alleen al door mijn lichaam in deze houding te hebben, waarbij je jezelf dus letterlijk helemaal opent, gebeurt er ook iets op onbewust niveau. En niet dat ik me verdrietig voel op dat moment hoor. Nee hoor, helemaal niet. Het voelt eigenlijk heel neutraal, maar het gebeurt wel. Er breekt iets open ofzo. En zodra ik een andere asana doe, is de uitwerking weg.

En dus omdat ik weet dat dat gebeurt, heb ik ook wel angst om deze asana te doen. Gelukkig geeft het niets, zelfs al zou ik deze asana zelf niet in de volle uitvoering kunnen doen, als ik het goed weet uit leggen en met iemand kan laten zien, is het ook goed. Maar iedereen zegt, als je oefent, komt het vanzelf wel. En als je de intentie hebt om de asana te doen, dan komt het wel.Ik heb het ook tegen Wendy, de coördinator van de TTC, in een persoonlijk gesprekje (dat we allemaal in het begin met haar hebben gehad) verteld. En gevraagd of er een teacher is die me hierbij kan helpen. En ik ben ook niet de enige, Angeline, kan deze asana ook niet. En ook de meeste anderen vinden deze asana heel moeilijk om lang vol te houden. Dus dit is mijn grootste uitdaging hier. Tenminste voor zover dan nu. Maar ik heb en houd moed, ik oefen elke dag een paar keer en het gaat me lukken. Deze asana en ik gaan vrienden worden, ook al vind ik hem nog niet echt toegankelijk en vriendelijk.

Dinsdagmiddag hebben we de eerste les over de Bhagavad Gita, dit is de oorspronkelijke tekst van Sri Swami Sivananda met woorden van wijsheid en praktische handreikingen over het dagelijks leven van mensen en het omgaan met mentale en emotionele beslommeringen en complicaties. Het is boekje met universele teksten voor iedereen en geeft een concrete toepassing voor de filosofie van actie, toewijding en kennis in het leven. Het gaat vooral over Karma Yoga.

Na de middag yoga practice is het snel weer naar Ananda met de taxi, waar om kwart over 6 de lezing over Satya begint. Net is de tweede moraal in de vijf Yama-s. Het betekent leven volgens waarheid naar jezelf en naar anderen toe. Waarheid in je communicatie, in je gedrag, gedachten en intenties. Elke lezing duurt gemiddeld 2 uur en daarna heeft iedereen honger en zit het Ananda restaurant gezellig vol.

De rest van de week hebben we lessen over healing strategieën in Yoga (zoals voeding, balans, yogaoefeningen, ademtechnieken, homeopathie, acupunctuur, acupressuur, aroma, kinesiology, massage etc), Asteya (niet stelen, op elk niveau), Ayurvedic medicine (Indische gezondsheidsleer), de reinigingstechniek voor de maag en de lezing over de seksuele energie en Yoga.

Het is de tweede week dat we volop bezig zijn met de yoga houdingen, korte muziekmeditaties, de Zonnegroet (sun salutations; een serie van dynamische yoga houdingen achter elkaar en dat 12 keer) gezond eten en de kriya-s (oa reinigen van je tong in de ochtend). En bijna iedereen heeft wel iets waar hij of zij last van heeft. De een heeft liefdesverdriet, de ander heeft last van de maag, de ander heeft griep, en weer een ander heeft last van een kakkerlakkenfobie en kan niet slapen. Purifications waarbij allerlei metale, emotionele of lichamelijke onzuiverheden of blokkades naar boven of eruit komen.

En ik heb ook iets wat een soort van onrust geeft. Ik heb rare bultjes, soort van blaasjes op mijn benen, bij mijn knieën. Michaela, een senior teacher en dokter, denkt dat het een beet is. Maar ik heb niets gemerkt van beestjes ofzo. Maar het is wel pijnlijk. Ze zegt dat ik het droog moet houden en moet laten gaan. Maar ik denk, heb het gevoel, zelf dat het de kambucha tea is. Dit is een koude thee dat o.a. de lever ontgift en vitaminen en mineralen heeft. Ik denk dat ik er teveel van heb gedronken in korte tijd en er zit een soort van gist in. Maar goed, voorlopig heb ik er wel last van en het is wat pijnlijk. En ook op de andere levels ben ik onrustig. ik kan me wat moeilijk focussen. Ik heb overal kriebels, letterlijk en figuurlijk.

Vrijdag avond is er een Anahata meditatie voor mensen die dat willen doen. Anahata is de hartchakra (energie centrum), die dus voor je hart zit. Iedereen concentreert zich op zijn of haar hartchakra (centrum van de universele, onvoorwaardelijke liefde en compassie) en om de beurten zit er iemand in het midden van de cirkel die die energie ontvangt. Trouwens, de meeste mensen hier zijn van mijn leeftijd. Er zijn heel veel dertigers, wat veertigers en ook twintigers. En hier en daar een wat ouder iemand, maar zo’n 90 % zijn jonge mensen.

Zaterdagavond heb ik ineens bezoek. Ik doe het licht aan in de badkamer en ik zie het meteen.... een MEGA GROTE spin... echt HEEL groot..... zo’n 8 centimeter schat ik, boven de douche. Nu ben ik al zover gekomen dat ik niet meer schrik en kalm blijf en de kleine wel kan handelen. Maar deze kan echt niet binnen blijven. Ik zie zelfs zijn ogen! Ok, wat nu? Daar sta je dan, alleen. Ok, dan maar hulp gaan halen. Dus ik doe de badkamer dicht en loop naar de buren. Nu heb ik alleen buren aan de rechterkant van mij. Hier staan alle huizen op zichzelf. Dus zeg maar 10 meter naast mij. Het licht is aan, maar als ik bij de glazen deur kom, zie ik dat er 2 vrouwen op een matras op de grond liggen te slapen en een jongetje ernaast die tv ligt te kijken. ik weet dat er ook een man woont, maar die zie ik nergens. Ik klop maar ze reageren niet. Nou ja die ga ik verder niet wakker maken.Dus ik loop de weg op, naar de vriendin van de eigenaresse van het huis, schuin aan de overkant, maar het donker daar. Dus maar een eind terug lopen. Ergens hoor ik stemmen en ik op een erf staan een jongen en een meisje. Maar de jongen wil niet helpen. Hij zegt dat er niets tegen te doen is hier en dat de spin me niets zal doen. Nee dat weet ik wel, maar het gaat om het IDEE dat ie er zit..Shoot, wat nu..? Ik loop maar weer terug en denk: wat moet ik doen? Op dat moment zie ik een Thaise vrouw de weg af lopen in de bocht waar ik aan woon. En een motorbike die aan komt rijden en stopt omdat de vrouw iets vraagt. Dus ik er naartoe. En ik herken de man, het is een man die ook bij de Yoga school is en ik bij Ananda heb gezien. Dus goed volk, zeg maar. Ik vraag of hij me wil helpen en gelukkig wil hij dat doen. Zelfs hij zegt dat het wel een echt groot beest is. Met wat moed, jaagt hij het beest uit het raam van de badkamer... pffff.

Ik heb 4 raampjes in de badkamer met een opening die ik niet dicht kan doen. Dus ik bedenk dat ik ze dicht moet maken met badlakens ofzo. Ik heb nog een muskietennet bij me (niet van Sil, een andere). En dus knip ik die maar in wat stukken en stop de gaten met muskietennet. Zo, ik kan rustig gaan slapen! Met de badkamer deur dicht.. je weet nooit.

ondagochtend ga ik eerst maar boodschappen doen in Tong Sala. Ik heb nu sinds vrijdag mijn motorbike. Burkhard heeft me uitgelegd hoe ik moet schakelen. Ik ben wel voorzichtig hoor met die motors hier. Verleden jaar ben ik natuurlijk gevallen en die dingen gaan best hard, ze rijden gemiddeld 40, 50 km hier en zeker als er zand ligt op de weg, is het uitkijken geblazen. Maar een handmatige schakeling voelt wel prettiger aan, alsof ik meer controle over het ding heb, dan over een automatische schakelmotor.

Dus wat boodschappen doen, daarna wat op de computer werken. We hebben veel theorie te verwerken en ik loop al achter. dan belt Saw me op, of ik een massage wil. Ja goed idee. Wat eten daarna en dan belt Christa of ik wat wil komen drinken bij haar. Ja even dan. Maar ‘even ‘wordt 3 uur en om 11 uur ga ik naar huis. Het is weer eens laat zeg...en morgen om 7 uur gaat de wekker weer...

Volgende week met de hele groep thee drinken bij Jason, de mooiste en knapste Yoga teacher van Agama....

Reacties

Reacties

christa

Nu,Melissa, dat is echt een mooi verhaal. Je steekt er wel je tijd in. Ik moet zeggen dat ik niet zo naarstig ben, maar je inspireert me wel!
Eigenlijk hebben ' mijn lezers' ook recht op een mooi verhaal. Daar gaan we weer , weer werk aan de winkel!
Wens je een heel vruchtbare komende week!

Astrid

Hoi Melissa,

De yoga-opleiding klinkt wel heel gedegen, hoor. Echt heel breed en interessant. En ook wel heel goed dat de lessen zo diep gaan, want je bent straks wel op holistisch niveau bezig mensen dingen aan te leren. Wat leuk trouwens, dat je ook een stuk(je) NLP krijgt. In 2005 heb ik de NLP Practitioner opleiding gedaan. Het 'kopieren' van bepaalde succesvolle dingen van een ander, wordt 'modelleren' genoemd. Ben benieuwd of je ook nog gaat leren 'rapport' met de ander te maken. Dat is afstemmen op de ander zijn communicatievoorkeursysteem (visueel, auditief, kinestetisch enz) om zo sneller en beter contact te kunnen krijgen. Als je meer wilt weten van NLP, heb ik een goede boektitel voor je: 'Je ongekende vermogens' van Anthony Robbins. Hier staat echt alles over NLP in beschreven op een heel begrijpeljke en goed leesbare manier. Afgelopen maandag heb ik een interview gedaan bij iemand de Vlindermassage geeft en hier ook les in geeft. Heel interessant. Deze massage bestaat uit maar 1 handeling die eindeloos gerepeteerd wordt en waarbij zowel de gever als de ontvanger in meditatieve toestand kunnen komen. De massage wordt afgesloten met handoplegging op de YU-punten. Wellicht heb jij die al geleerd. Zo niet, dan zijn dat de punten (heiligbeen en 6e/7e halswervel) waar bij de ongeboren vrucht kosmische energie naar binnenstroomt en die o.a. zorgt voor volgroeiing van de organen. Na het 6e, 7e levensjaar krijgen deze YU-punten een andere functie. Dan worden het ingangen die je kunt gebruiken om het zelfgenezend vermogen van het lichaam te stimuleren.
Ik wacht met interesse je volgende verhaal weer af.

Lieve groetjes,

Astrid

dini

lieve Melissa wat een verhaal vooral de spin dat zijn echt geen vriendjes van jou, dat heb je in zo n tropenland maar doe maar goed je best dan kom je er echt wel. met de yoga want je staat er voor 100: achter je heb toch geen zonneelergie met al die bultjes. als je dit leest is het meschien wel over dag lieverd tot de volgende keer Dini.

Hans

Hoi Melissa hoe je alles weer deze week hebt weten te verwoorden blijf ik knap vinden, vooral voor ons is het leuk om alles met je te volgen. Ik denk dat die eerste jongen die je aansprak met dat meisje zelf ook al bang was voor spinnen anders zou hij zo'n aardige meid in nood toch wel geholpen hebben (ik zeker wel).
Als ik alles zo lees wat je allemaal nog gaat krijgen in deze opleiding is het zeker niet zo van dat doen we even ik neem dan ook een zeer grote pet voor je af dat je dit toch maar bent gaan doen ik weet zeker dat je over een tijdje de oefeningen makkelijker kunt doen, iedere dag een beetje zal wonderen met je doen, je kan vaak meer dan je zelf in eerste instantie denkt heb zelf vertrouwen.
Ik en zeker ook de anderen kijken snel weer uit naar een volgend verhaal heel veel succes komende week.
Heel veel groetjes Hans xx

Tante Ada

zo te lezen heb je het weer aardig druk en zijn er interessante dingen op je pad. Heerlijk dat je een fijne woning heb en kennissen die om je geven. Geef niet op want op een dag "vindt je het wiel uit" grapje. Geniet maar weer verder en geloof in jezelf dan kom je er wel. Hier hebben we nog steeds veel sneeuw en zijn er nog niet van af maar de zon schijnt en dan is het lekker warm dat ben jij wel gewend, groeten en op naar het volgende verhaal doe je best Tante Ada en de rest

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!