Week 32 Op de thee bij Jason …. 18 t/m 24 januari 2010

Weinig tijd tegenwoordig maar ik blijf het echt fijn vinden om wat belevenissen weer te kunnen geven. En weer zo leuk om wat reacties te lezen, geeft me echt het gevoel dat ik verbonden blijf met iedereen thuis in Nederland. Er gebeurt zoveel hier, ik kan wel blijven schrijven en ik loop een beetje achter waardoor ik de dingen die er met de mensen zelf gebeuren een beetje vergeet na een week, maar ben hierna wat beter bij, dus hoop ik wat meer over de inter-persoonlijke dagelijkse dingetjes weer te kunnen geven. Dus misschien wat veel informatie over de ‘inhoud’ deze week.. sorry.. en met ‘je’ bedoel ik niemand persoonlijk, maar geef weer wat ik hier dus uit de opleiding haal. Maar ook wel wat over ‘op de thee’.. bij Jason..

De derde week dus al en we krijgen deze week onze opdracht voor onze eerst practicum les die we moeten gaan geven in de tweede maand. De hele groep wordt dan verdeeld in 2 groepen van 12 mensen en in de middag zal iedereen dus per groep een yoga les gaan geven. De les zal worden geëvalueerd door jezelf, de andere studenten en de practicum supervisor. De eerste les zullen we de opwarm oefeningen, 5 asana’s en de Relaxation moeten doen. We krijgen ook de Menomics mee, dat zijn de woorden en zinnen die Agama gebruikt voor de Yoga houdingen, de opwarm oefeningen en de Relaxation (ook een yoga houding trouwens waarin je geest ontspannen is, maar actief blijft en je dus bewust met de ontspanning van je lichaam bezig bent en .... je uiteindelijk ergens zo ver weg bent en je voor altijd zo wil blijven liggen.

De groepsinterviews die we deze week hebben zijn met Jason en met Arno. Jason is een van de teachers hier die ons lesgeeft. Ik heb verleden jaar ook vaak les van hem gehad. Jason is 37 jaar, komt uit Amerika, en is hier al een paar jaar af en aan, en heeft een hele aardige spaanse vriendin. Hij heeft in 2007 de TTC gedaan en geeft sindsdien hier les, volgt zijn eigen yoga programma op de yogaschool en geeft nog wel eens Astanga Yoga (meer dynamisch). Jason is erg geliefd hier, niet alleen ziet hij er goddelijk en gebruind en mooi maar niet overdreven gespierd uit (dat maakt de yoga les nog leuker en interessanter)... hij is gewoon ontzettend sympathiek.Arno, ook erg aangenaam om naar te kijken, komt uit Frankrijk en doet zo’n 8 jaar Agama Yoga. Hij heeft veel gereisd en zijn spirituele interesses en ontwikkeling heeft hem via Agama in Rishikesh in India naar Thailand gebracht. Soms gaat hij een paar maanden terug naar Frankrijk en soms werkt hij in andere landen tussendoor. Hij heft een leuk Frans accent en is volgens hemzelf (gelukkig) ook nog wel erg down to earth, met beide benen op de grond. Ik kan me goed vinden bij zijn visie, dat je de yoga en de leefstijl moet kunnen combineren met het dagelijkse leven en de geneugten en ben het met hem eens dat het een uitdaging is om met deze yoga in het Westen aan de slag te gaan.

De lezingen in de avonden deze week, gaan over vegetarisch eten en gezondheid, Aparigraha (loslaten van de bezitterigheid ten opzichte van materiële dingen, gedachten, daden en mensen ), Karma yoga , Shaucha (zuiverheid van woord, geweten en daad), Varisara dhauti (zelf reinigen van je spijsverteringskanaal, wat een hoop ziektes en problemen kan oplossen en voorkomen) en Santosha (tevredenheid en in het hier en nu leven). Ik neem tegenwoordig mijn laptop mee naar de lezing, zodat ik meteen mijn notities kan opslaan en tussendoor mijn mail kan doen en op internet kan.

De lezing over Karma Yoga is een belangrijke in deze yoga, een hele lange lezing van kwart over 6 tot kwart over negen en gaat over karma en hoe je daarmee om kunt gaan. Voor degenen die het interessant vinden: Karma betekent ‘actie’ en gaat over dat alles wat we doen een effect heeft. Actie en reactie. Er wordt veelal gedacht dat karma alleen negatieve karma is. Maar dat is niet zo. Er is ook positieve karma. Het gaat om oorzaak en gevolg en de natuurwet daarin. Alles is energie (frequentie van trillingen) en dus alles wat je zegt, denkt en doet heeft een gevolg. En natuurlijk is positieve karma fijn en negatieve vervelend. De traditionele Yoga gaat er vanuit dat je een bepaalde hoeveelheid karma hebt op te maken, van dit leven maar ook verzameld vanuit alle levens die je al hebt gehad, voordat je bij het ‘het allerhoogste pure bewustzijn, zoals het universum is, komt. En dat je die weg kunt verkorten door geen karma meer op te bouwen.De manier om dat te doen, is om je niet te hechten aan de uitkomsten van je acties; aan wat het je normaliter dus ‘oplevert’. Aan materiële dingen of gevoelens en gedachten zoals waardering van anderen en status. Dus als het ware maak je je ego los van je daden.Een concrete manier om dat te doen is om bij alles wat je doet of aan het begin van de dag bewust de ‘uitkomsten’ van je daden aan het universum (of aan wat je dan ook als het ‘hogere’ ervaart en noemt) te geven. Dus dan maakt het niet meer uit of en hoe je er zelf iets voor terug krijgt, dus wat het je oplevert. Dat betekent niet dat je je best niet doet of dat je onverschillig bent in je woorden en daden. Zeker niet, je intentie als je iets doet is altijd positief en oprecht. En je houd de normale waarden en normen, de ethiek aan. Maar je laat bijv. de waardering of de onderwaardering die je voor je daden ontvangt, in wat voor vorm dan ook, en dus de vruchten van je daden, voor wie dan ook, over aan het universum, aan het ‘hogere bewustzijn’ dat weet waar en voor wie het goed is.

Dit even in een notendop. En dat is niet altijd even makkelijk in de praktijk....het komt erop neer dat je vertrouwen hebt in iets wat er zal gebeuren of niet en waarvoor en waar je geen controle over hebt. Het maakt mij in ieder geval ook bewuster van wanneer ik iets, bedoeld en onbedoeld, met ‘het ego’ doe of zeg. En het ego wil altijd de controle houden. Dus het ego loslaten is de controle loslaten. Maar doe je dat eenmaal dat gaat alles meer vanzelf lopen, en maak je het voor jezelf en voor andere vaak ook een stuk gemakkelijker. Hoe meer je leert vertrouwen hoe meer en sneller je ook weet en voelt of iets goed voor jou of de ander is. Zo ga ik zelf al een tijd met de dingen om, maar soms in de dagelijkse kleine dingen en interacties leer je het meest. Het maakt het dagelijkse leven ook makkelijker merk ik als ik het ‘ego’ bewuster er buiten laat. In feite kun je iedere dag en altijd Karma Yoga doen. Je hoeft helemaal niet alleen maar met de lichamelijke oefeningen bezig te zijn om aan Yoga te doen. Karma yoga doe je vanuit jezelf en vandaar dat je ziet dat het een vorm van Yoga is omdat je met je bewustzijn bezig bent en jezelf dus op deze manier ook ontwikkelt. Buiten dat geeft Yoga je een gespierd (het is zwaarder en effectiever dan het lijkt) en heel gezond lichaam en er zijn nog zoveel andere mooie en interessante redenen ... waarom ik het leuk vind.

Donderdag tussen de middag gaan Trevi en ik vlakbij haar huis wat eten bij een klein restaurantje. De restaurants hier blijven me trouwens elke keer weer met bewondering verbazen...zo eenvoudig en knus, met zulk lekker eten. Gewoon wat tafeltjes en stoeltjes, een houten huis of hut met een keuken waar je denk ik niet in moet kijken.. heb ik een keer gedaan en ik denk dat iemand van de keuringsdienst van Waren zou zeggen: ‘daar word ik helemaal niet vrolijk van’ en dat Gordon Ramsay erin zou blijven..maar het heeft wel heel veel charme en het eten is goed, dus wat wil je nog meer en voor 2 euro een hele gezonde maaltijd... het blijft elke avond weer een traktatie. En ik, net zoals iedereen eigenlijk, eet hier als lunch dus warm eten, meestal rijst met salade (mijn favoriet is tomaten salade met verse basilicum, knoflook en feta en de Thaise salade en de Papaja salade) , groenten omelet, fruit shakes, de beroemde tofu en falafel burger (als je die proeft ga je nooit meer naar een Mac Donalds).

Trevi weet een leuk theehuis; ‘Pat’s Theehuis’. Verderop langs de weg is er een nieuw theehuis waar mensen van de Yogaschool verschillende soorten thee naartoe hebben gebracht. E ziet het bijna niet vanaf de weg en je gaat eerst een aantal trappen op naar boven om het Theehuis binnen te gaan. Het straalt een hele warme gezelligheid en sereniteit uit; op de bar staan allemaal verschillende potten met thee en kruidenthee. Er staat ook een boekenkast met boeken over Yoga en Ayurveda en andere spirituele onderwerpen, die ook door de studenten aan haar geschonken worden. Dit is echt een plek voor mij zeg... thee en yoga... en Pat is een Thaise vrouwe die veel van de studenten van Agama aan een huis helpt. En wat leuk dat de mensen van Agama haar weer helpen met deze zaak door de thee uit verschillende landen naar haar toe te brengen. Trevi en ik nemen allebei een pot thee en Pat vertelt ons dat volgende maand de grote opening is van haar theehuis voor de Agama people. Andy, een van de initiatiefnemers die de thee en boeken schenkt, komt toevallig

Wendy is de coördinator van de TTC en zij heeft in 2007 de TTC gevolgd. Zij en haar partner Darren hebben een Agama Yoga Retreat centrum in Canada. Ze zijn hier allebei een aantal maanden. Darren geeft ook les en volgt in de tussentijd zijn verdere programma en een aantal cursussen, zoals de cursus Parapsychologie. Ze wonen naast Jason en Wendy en Jason hebben in dezelfde TTC gezeten.Wendy heeft georganiseerd dat we vrijdagmiddag met zijn allen bij Jason thee kunnen drinken. We worden gevraagd om allemaal wat zoetigheid mee te nemen, in de vorm van fruit, rozijnen, zoete rijst snacks enzo. Zo krijgen we een beetje de kans om elkaar wat beter te leren kennen in een andere omgeving dan alleen de Yoga hal. En ‘wij’ vinden het niet erg om bij Jason op de thee te gaan... helemaal niet!

Jason woont op een heuvel en hij heeft een hele grote veranda. Het uitzicht is prachtig mooi, heel wijds en je overziet vanaf zijn balkon de Thaise Golf, de jungle en de heuvels.Het is een ontspannende middag zo met elkaar op de kussens op het balkon zittend en helaas moeten we om 3 uur weer ervan door want we hebben weer Yoga les van Karen en bij Karen moet je niet te laat komen! Ik vind de les van Karen de beste les trouwens, zij legt heel goed uit wat je aan het doen bent en geeft aanvullende informatie tussendoor die de anderen instructeurs niet geven. Ze is relatief gezien wat ‘strenger’, voor sommigen van ons die dat zo voelen, maar goed gefocusd en heel informatief zo leer je naar mijn mening het meest.

De week gaat weer snel voorbij en zondagochtend kan ik eindelijk naar Lim Ping Pong of zoiets...de organisch food shop waar ze veel goede wat meer westerse organische producten en keukenspullen hebben. En eind van de middag kom ik in Ananda Wendy en Trevi en een vriendin van haar tegen.En ook Ingrid. Ingrid is een meid uit Nederland die hier ook de TTC heeft gedaan in 2005. We hebben met haar ook een groepsinterview gedaan, verleden week. Ze is al een paar jaar op reis en komt vaak hier terug om weer een maand verder te studeren. Ze heeft net haar 15e maand afgemaakt en gaat nu een aantal maanden naar India. Ze was speciaal naar me op zoek om even afscheid van me te nemen. Lief van haar! We wisselen onze email adressen uit en het is fijn om iemand te weten die hier al zo lang rondloopt en veel weet.

Nog een week en dan hebben we onze eerste theorie test op zaterdag, de Final Ceremonie van de maand en de volle maan meditatie...en we gaan met zijn allen naar Koh Ma, een stuk strand waar je kunt snorkelen in de zee en via het water naar een klein eiland kunt lopen...

Reacties

Reacties

Moline

leuk leuk leuk allemaal weer Melis!en zeer zeker ook interessant. Dan heb ik maar weer een saaie week achter de rug zeg! haha.
dikke x van ons smak!

Jan en Matty

Je amuseert je gelukkig best, fijn om te horen want daar ga je voor,wel allemaal ingewikkeld zeg,maar dat maakt het daardoor zo intressant,we horen wel het fijne er van.

Doe je best, en een dikke kus van ons allemaal. Doeiiiiiiiii

Astrid

Hi Melissa,
O, o, wat leer jij toch veel! Echt heel interessant allemaal. En dat ego loslaten, ja heeeeel erg lastig. Volgens mij ben je verlicht als je dat eenmaal kunt.
Geniet van alles wat je meemaakt en leert!

Veel liefs, Astrid

Dini

Lieve Melissa wat een prachtig verhaal heb je er weer van gemaakt ik geniet er van. Je ben volgens mijn daar erg op je plekje dat lees je uit je verhaal dat doet me goed. Wat leer je veel zeg maar laat dat maar aan jou over, we leven met alles mee. Heel veel liefs Dini en Wim.

Hans

Hoi melissa ik vindt het geweldig dat je ook wat van de yoga theorie opschrijft zo krijgen ool wij een kleine indruk van wat jij meemakt. Je snapt natuurlijk wel dat wanneer jij weer terug bent in Nederland dat wij dan ook die super lekkere falafel burger willen proeven, ook ik vindt Mc. Donalds niets.
Heel veel leer- en werk plezier voor de komende week en we wachten weer op je volgende verhaal.
Groetjes Hans

Bieneke

Hoi Melissa,

Heb weer genoten van je verhaal, ja en wat het allemaal inhoud dat wist ik allemaal niet maar wel heel erg fantastich, geweldig hoor en dat je zo van geniet, kijk weer uit naar je volgende verhaal.

Liefs Bieneke

Pa

Zo te lezen moet je wel behoorlijk studeren, gelukkig maar dat je er zoveel zin in heb, komt mij over als heeel zwaar, mar als het leuk is is het niet zo zwaar.
Maak gebruik van je vrije tijd voor nog meer leuke dingen. Groetjes van ons.

Tante Ada

Ben ben blij je weer gevonden te hebben op het net en ga even je sites lezen want het is erg interessant wat je allemaal doet tot zo gr. Tante Ada en de rest

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!