Week 33 Volle maan meditatie, 1e test en Oshawa diet…. 25 t/ 31 januari 2010

Eindelijk weer een teken van leven vanuit een steeds warmer wordend eiland.. Ik geniet echt van elke dag hier en van alles wat we met elkaar als groep meemaken, van de drukke dagen en van alles wat we hier leren. Het wordt nu best wel veel, als ik dit verhaal op de site zet en ik kan alleen maar tussendoor elke keer een beetje schrijven. Er gebeurt ook veel meer tussen de mensen en met de menden dan dat ik allemaal kan weergeven, maar goed, ik hoop jullie weer een beetje een beeld te kunnen geven, ook al is het voor sommigen misschien wat droge stof... maar met liefde geschreven (vandaag is het zondag valentijnsdag als ik dit verhaal plaats, en heb een roos gekregen van het personeel van het Ananda restaurant hier... heel lief zeg!)

We hebben een leuke groep zo met 24 mensen. Ik ga voornamelijk met Trevi, Tria, Rebecca, Gwenda, Eamen en Aina om. We eten vaak met elkaar na de les tussen de middag en na de les in de avond.

De eerste maand van de TTC is alweer bijna voorbij en deze week is het leren geblazen. We hebben zaterdag onze eerste theorie examen. We krijgen 50 vragen over alle theorie van het boek van de eerste maand, alle notities van de  lezingen en over de practica van de eerste maand. En dat is best veel. Elke dag hebben we 2 lezingen gekregen en nieuwe asana-s. Maar zoals Wendy ons geruststelt, in feite kan niemand zakken en is het best wel makkelijk. Je moet 80% van alle vragen goed hebben. Ik denk dat ik het wel zal redden.. ja.

Ik begin de week wat onrustig in mijn gevoel en gestel. Heb nog steeds last van die rare plekken op mijn benen en dat neemt mijn aandacht regelmatig weg van waar het moet zijn. Ik heb het gevoel dat ik in een blender van allerlei verschillende emoties zit en dat komt dus doordat we hier elke dag 4 uur yoga doen. Dat maakt zoveel verschillende energieën in je los.

Vandaag krijgen we een lezing over Yoga Nidra van Laura. Dit is de yoga van de slaap. Je kunt je onderbewustzijn zodanig ‘programmeren’ dat je tijdens je slaap yoga kunt doen. Het is te ingewikkeld om hier zo snel uit te leggen en voor mij zeker 3 bruggen te ver. Ik ben al blij als ik 6 uur goed slaap en mijn dromen kan herinneren, dus ik houd het maar bij een ontspannende nachtrust.

Na de lezing ga ik naar het restaurant van Ananda en zie meteen een meid uit Nederland zitten die er verleden jaar ook was tijdens de First Month Course. Ik had bij haar altijd een vrij vervelend gevoel, dat ze niet eerlijk was en veel negatieve aandacht trok met veel luid gepraat over niets eigenlijk. Dus ik besluit om afstand te bewaren en zeg alleen dag en hoe gaat het.

Daar komt Adam en zijn vriendin aangelopen. Adam is een teacher die hier zijn 15e maand doet van het programma. Adam is een leuke en zachtaardige jongen, man van 30. Donker lang haar en een fijn gezicht, wel mijn type. Ik heb een paar keer met hem gesproken verleden jaar en hij heeft een hele speciale energie. Hij heeft een vriendin die hier ook docente is (en dus in mijn boekje ‘verboden terrein’..).. hmm jammer.

Dinsdag hebben we een presentatie van een nieuwe asana; de headstand, de hoofdstand. Dit is voor velen de Kroon van de asana’s  omdat het zoveel goeds doet voor je gezondheid. Je kunt zelfs uren met je hoofd tussen je armen en schouders op je kop staan. Je plaatst je armen met de handen gevouwen op de grond en je hoofd voor je handen en tussen je armen en dan met je benen omhoog) omdat je tijdens de houding je focus richt op de Kroon chakra, de chakra boven je hoofd en de kosmische energie die vanuit je voeten en benen naar de Kroon chakra gaat. Het is een houding die de energie in je lichaam sublimeert, dus de lagere en zwaardere energieën die in de lagere chakra’s (bij het bekken en de navel) zitten, vloeien in de hogere chakra’s (het hart, keel en voorhoofd en boven je hoofd). Hierdoor verandert de energie in een ander en lichtere trilling en een ander en lichter lichamelijke en mentale sensatie en ervaring van gedachten en emoties.

De chakra’s hebben een hiërarchische volgorde van de soort energie waarmee ze resoneren. De wortel chakra bijvoorbeeld zit beneden onder het staartbeen en dit staat voor het gevoel van de basis van veiligheid en zekerheid, de aarde, je geaard voelen (vergelijk het een beetje met het eerste niveau van de Maslov pyramide van behoeftes van de basis naar persoonlijke ontwikkeling) en dan krijg je de 2e chakra van creativiteit en sensualiteit, de 3e is de chakra van ambitie en zelfvertrouwen, de 4e is die van universele liefde en compassie, de 5e van kunstzinnigheid en verfijnde uiting, de 6e van intuïtie en mentale kracht en de 7e van het absolute oneindige bewustzijn.

In de middag geeft Kirsten les en ze doet een kwartier Nidra yoga,... ik ben helemaal ver weg.

Vandaag heb ik een gesprek met Swami, hoofd van de school en van de TTC dus. Iedereen heeft deze week een gesprek over hoe het met je gaat en of de TTC je bevalt en of je verder wilt. Hij doet nu 28 jaar aan Yoga en heeft vele jaren in India gestudeerd voordat hij deze yoga school in India en in Thailand heeft opgezet. Hij kan dus blijkbaar heel goed de chakra’s bij anderen voelen, heb ik zo gehoord.  Ik hoor van hem dat ik veel energie in mijn eerste 2 chakra’s heb en heel weinig in mijn Manipura. Dat betekent dat ik wat meer dynamiek en overredingskracht kan gebruiken. Ik ben heel erg invoelend en aanvoelend en neem teveel (vaak negatieve) energieën van anderen en van de omgeving over waardoor ik gemakkelijk uit balans raak. Dat klopt wel ja!

Om meer controle over al die energieën te krijgen en om meer mijn eigen kracht te gebruiken en dus om meer ‘yang’ te worden, kan ik o.a het beste veel yoga doen die op Manipura werkt en het teveel aan energie wat ik in de eerste 2 chakra’s heb, naar Manipura te brengen door het te sublimeren. Dat doe je door omgekeerde asana’s te doen (met het hoofd naar beneden zoals de Schouderstand) en ademtechnieken (Uddiyana Bhanda-s)En ik krijg ook het advies om het Oshawa Dieet doen... ja ....daar was ik dus al bang voor. Ik had al een idee dat ik dat advies zou krijgen.  Gek he.

Het Oshawa Dieet is een 10 daags dieet waarbij je alleen maar granen eet, waaronder ook bruine rijst en dus haver, gerst etc. Waarom ja...dus omdat granen een pure yang energie in zich hebben en na 10 dagen de yin energie wordt omgekeerd in yang energie. Even een uitleg: ......Al het voedsel dat we tot ons nemen is energie en is in yin en yang energie (alles heeft polariteit en is yin en yang) verdeeld. Mensen eten in het algemeen en voornamelijk in het westen, heel veel yin voedsel (salades, groenten en fruit, en waterrijk voedsel waardoor ze veel yin energie in zich hebben en krijgen. Yin is vrouwelijke energie, ontvangend, maan, zacht, beleefd, passief, statisch, opnemend etc. En granen zijn puur yang energie, waardoor je je systeem een yang boost. En yang is dus zonne-energie, kracht, hard, gevend, leidend, focused, dynamisch, controle  etc..

Het beste is om een balans te hebben in de verschillende energieën, dus evenveel yin als yang. Een te veel aan yin betekent dat je weinig controle over die bepaalde energie hebt en een teveel aan yang energie betekent dat je ver doorslaat. Bijvoorbeeld; als je teveel yang in Manipura chakra energie hebt  (in balans geeft het kracht en zelfvertrouwen), ben je dominant en belerend en houd je geen rekening met anderen. Omdat te compenseren heb je meer yin energie in Manipura nodig. Dit kun je dus balanceren door een yoga houdingen te doen die werken aan beide kanten, de yin en yang kant en meer te werken aan de kant die je nodig hebt.

Dit dieet wordt trouwens ook gegeven bij ernstige ziektes van het lichaam, zoals bij kanker. Het lichaam gebruikt de energie dan alleen voor de herstellende functies. Omdat het alleen maar 1 voedsel soort hoeft te verteren, gaat het spijsverteringsproces veel sneller  en ook het algehele herstel van de ziekte veel sneller en beter. Het heeft een belangrijk herstellend vermogen op fysiologische en psychologisch niveau. Het heeft een reinigende werking op het bloed. Oshawa heeft dit dus allemaal onderzocht. Hij heeft 10 verschillende manieren van gezond voedsel eten beschreven en de goede effecten op de gezondheid. Wie hier meer over wil weten; hij heet Georges Oshawa, een man uit Japan of google: .. Oshawa en Diet no. 7.

 Ook Lisbeth heeft het dieet gedaan en heeft het afgewisseld met appels. Appels zijn ook heel erg yang qua energie. Lodewijk, de Nederlandse jongen uit Blaricum, doet deze week ook het rijstdieet. Nou ja, de enige redenen voor mij om het te doen is dus dat ik niet zoveel energie en emoties van buitenaf opsla en krachtiger vanuit mijn eigen centrum wordt. En een reden is om het te kunnen adviseren aan andere mensen, moet ik zelf de ervaring hebben. Dus ok, ik ga het doen... maar ja alleen granen en rijst en weinig water, minthee, basilicum thee en andere theesoorten en zwarte thee  mag je wel drinken. Niet echt een smakelijk vooruitzicht voor 10 dagen lang.. dat is bijna 2 weken. Pfff. We zullen zien..

Woensdagochtend zijn we weer even terug in de Yoga hal van Ananda. We hebben vanochtend met de rest van de eerst maand studenten een lange lezing over Laya yoga. Laya Yoga is meditatie met behulp van een mantra. Een Mantra is een woord met een speciale betekenis waar je je op focust. Een Mantra wordt persoonlijk en ook maar 1 keer door een ‘spiritueel leraar’ aan je gegeven

Christa komt ’s avonds even kletsen om 10 uur. Ze vertelt dat ze volgende week verder gaat reizen en naar Vietnam gaat. Ze heeft het hier wel gezien. Het gaat ineens heel erg hard regenen en heel hard onweren. Opeens horen en voelen we een donderklap. Het hele huis trilt zelfs.  Christa wordt erg bang, gelukkig ben ik niet zo bang meer voor onweer, maar dit was met recht de meest harde klap die ik ooit heb gehoord.!! Het is weer eens laat geworden, elke avond neem ik me voor om op tijd te gaan slapen, maar er is zoveel te doen.

Ik besluit om een afspraak te maken met Laura, de vrouw die hier de meeste lezingen in de eerst maand geeft en een soort van spreekuur heeft voor vragen over van alles. Donderdag na de les praat ik even met haar over bepaalde asana-s en technieken en andere Manipura technieken.

Op vrijdag hebben we onze laatste les van les van Karen. De eerste les van haar was best strikt. Ze heeft een wat harde hoge stem en daardoor had iedereen zoiets van: tjee die is wel erg streng. En ook houdt ze bepaalde mensen die het niet zo nauw nemen met op tijd komen, in de tang. Wat juist goed is! Maar door de lessen heen heeft ze het vertrouwen, respect en sympathie van iedereen gewonnen. Juist door haar houding leert iedereen veel van haar. Ze legt ook veel dingen uit en geeft net wat meer informatie over asana’s als de andere docenten. Ze blijkt dus een hele warme persoonlijkheid te hebben, ook al zie je dat de eerst keer niet. Vaak is dat zo ..Dus als het 6 uur is en de les is afgelopen, krijgt ze van bijna iedereen een dikke knuffel.

 En dan de eerste theorie test. Iedereen heeft zo goed als het dat het gaat, geleerd en hoewel niet alles valt te onthouden, van een boek van 150 bladzijden, weet ik het meeste wel. En dit is dus het eerste deel van de hele TTC we krijgen nog 2 boeken van 150 bladzijden! Zaterdag na de les om 11 uur krijgen we de test. Multiple choice... leuke vragen een paar vragen weet ik niet zeker. We kijken meteen elkaars test na en ik heb er 9 niet goed, dus die 80% heb ik wel gehaald.

En dan hebben we lekker vrij de verdere middag. Ik ga met Gwenda en Tria naar Tong Sala, even wat boodschappen doen. Vanavond is de Final ceremonie avond. Er zijn  weer een aantal studenten van de eerst maand die het certificaat krijgen en dan zijn er andere studenten die hun level hebben gehaald en er zijn een paar instructeurs die hun nieuwe titel van Yoga Teacher krijgen.

Het is druk vanavond en deze avonden zijn altijd erg leuk. Je ziet dan wie er nog meer in de school zijn. Gwenda, een mini klein vrouwke van 31 uit België, van onze TTC groep, is een danseres in Indische dans en zij doet een speciale dans wat erg mooi is. Ook is er na de ceremionie een Volle maan meditatie. Tijdens een volle maan is er een speciale energie, van de maan dus. Vandaar dat tijdens Volle maan, mensen wat ‘wilder en zwoeler’ worden dan normaal en er hier van die grote feesten worden gegeven.

 Ik blijf nog kletsen en via Meinout, een jongen uit Amsterdam, die hier in zijn 9e maand van de training is, elke jaar is hij hier een paar maanden, leer ik Ineke kennen. Ineke is een vrouw uit Den Haag en heeft hier verleden jaar de TTC opleiding gedaan, Ze heeft een bedrijf met haar partner en geeft trainingen in communicatie en coaching aan mensen. Ze is al ook al gestart met het geven van Agama Yoga en wil dat nog meer uitbreiden. Haar partner gaat aankomende mei ook de TTC doen. Ze vertelt dat ze haar eerste les in de TTC zo geweldig vond. Ze vond het zo gaaf, zoals ze zelf zegt, om de Yoga te geven ipv het te krijgen, dat ze zelfs ontroerd was. Een leuk mens en erg enthousiast. Ze kent Lilian uit Amsterdam ook, zij geeft al 10 jaar Agama yoga les in Amsterdam en samen komen ze in mei hier naar toe. Dus dat is leuk en interessant! We zouden veel met en voor elkaar kunnen betekenen misschien?! Morgen gaat Ineke weer terug naar Nederland. Ze is drie weken hier geweest en heeft de cursus Parapsychologie hier op de Yoga school gevolgd en heeft ook een cursus Buikmassage gevolgd. Ja ja, vakanties hoeven echt helemaal niet saai te zijn hier!!

We spreken af dat we contact houden en dat ik morgen om 7 uur even naar haar toe kom bij het restaurant waar ze heeft afgesproken met wat mensen om adres gegevens uit te wisselen. Leuk!

De laatste dag van deze week en Wendy en Darren hebben voor ons een uitstapje naar Koh Ma georganiseerd. Koh Ma is een stuk strand in het noorden van het eiland en vanuit daar kun je een stuk zee oversteken naar een klein eilandje dat 100 meter van het land ligt. Het is echt prachtig hier en dat eilandje is gewoon een droom om naar te kijken!! We kunnen hier snorkelen en kletsen.

Niet iedereen is er maar we zijn met zo’n 15 man en het is lekker om even te kunnen ontspannen, zwemmen, zonnen en eten.. Nou ja, ik heb mijn bak met rijst meegenomen en helaas geen Papaya salade voor mij...We doen ook nog een kaartspel, waarbij ieder een kaart trekt met speciale boodschappen erop, die door je buurman wordt voorgelezen. Mijn kaart heeft veel te zeggen over 5 Truthfulness; Waarheid en zegt dat ik dicht bij mijn eigen waarheid moet blijven ...

Volgende week gaan we zelf lesgeven ....en ga ik een thai massage training volgen..

Reacties

Reacties

Jan en Matty

Leuk, maar voor ons ingewikkelde levenswijze, we hopen dat je die positieve wijsheden je eigen kan blijven houden.
We hebben net weer een pak sneeuw over ons heen gekregen,maar wel mooi allemaal.
Keep it Cool,en we kunnen natuurlijk geen valentijns kaart naar je sturen,maar in gedachten doen we het toch.

Groetjes van ons allen en een valentijnskus.

Silvia

Happy Valentine's day!
Een thaise massage leren geven! Wow, dat mag je straks dan wel een keer op mij oefenen! Hoewel: deze massages zijn altijd wel wat 'hard'.... ik heb er ooit een gehad in Thailand, jeminee, ik werd helemaal uit elkaar getrokken!
Veel plezier en kus van Silvia

Guido Dik

Hoi Melissa,

Wat leuk om over deze opleiding van je te lezen. Heel erg interessant en ik kan aan alles merken dat je er veel aan hebt. En doordat je nu ook mensen uit Nederland weer ontmoet die hetzelfde doen merk ik ook een goede energie. Hoe lang ga je deze opleiding nog doen?

Geniet er van!

Hartelijke groeten,

Guido

dini

wat een verhaal is het weer ik heb in de gaten dat je volop geniet van al die nieuwe dingen die je leert in dat mooie Thailand. Het weer is hier niet zo best als bij jou, Sneeuw glad koud brrrrrr, dus geniet maar lekker, Lieve Melissa pas goed op je zelf en doe je best met je exsamen ik weet zeker dat het je lukt heelveel liefs Dini.

Anthony

hoi!
een leuk verhaal en de foto's zijn ook mooi!

genieten /Ant.

Hans

Hoi Melissa ik heb erg met je te doen nu ik lees dat je zelfs 10 dagen op dieet moet en ik weet dat je graag salade's en fruit eet. Wat goed dat je je eerste examen gehaald hebt, ik weet zeker dat je de volgende twee ook wel zult halen. Wat ontzettend leuk dat je ook nog eens een cursus thaise masage gaat doen ik begrijp niet waar jij de tijd vandaan haalt om ook dat tegelijk met de yoga cursus te gaan doen kijk uit dat je niet te veel hooi op je vork neemt wees zuinig op je zelf. Ik vindt het zelf ook erg leerzaam wat je schrijft dus wat mij betreft kunnen je verhalen nooit te lang zijn. Heel veel fijne momenten deze week en denk maar zo nog een dag of 6 en ik ben weer van dat dieet af.
Liefs Hans xx

Tante Ada

Ja hier ben ik weer heb even gebrobeerd mij hoofd tussen mijn armen te wurmen nu de rest nog valt niet mee zo leer je weer eens wat van je nicht. Gekheid hoor. Je bent wel een doorzetter en leert veel over jezelf. Wat een fijn leven heb je nu hoop dat je veel leuke dingen gaat doen dikke kus nu op naar de volgende site

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!