Week 34 Practicums, anatomie, een slang en een dance party.. 1 t/m 7 februari 2010

Het rijst dieet gaat aardig goed, ik hoor van verschillende mensen dat ze wel een verandering kunnen merken in mijn doen en laten. Ik kom krachtiger over... nou ik voel me ook wel meer gefocused ja en  minder ‘dromerig’ zeg maar.... ach ik weet niet of het echt door dit komt, maar ik ben wel anders ja.

Na de les gaan Trevi en ik even naar het Theehuis om te ‘studeren’. Lisbeth en Pemma zijn er ook, je kan hier dus gratis wifi internet gebruiken. Trevi wil haar verjaardag hier vieren en ik heb het idee om een Vissen feest te geven. We zijn namelijk met 5 Vissen hier, allemaal in februari en maart jarig. Dus een goede reden om allemaal onze verjaardag samen te vieren. Trevi gaat het gelijk met Pat de thaise eigenaresse van het Theehuis regelen.

Woensdag ga ik tussen de middag naar Wendy, die in de Blue hall een soort ‘spreekuur’ heeft voor als je vragen hebt over de TTC en over de asana’s etc. En ik heb een paar vragen over bepaalde asana’s, houdingen. Hoe ik ze beter kan uitvoeren zodat ik een beter beeld heb van de lichamelijke aspecten van de asana’s. En ik heb mijn practicum samengesteld en de structuur opgesteld van de tijden voor de introductie, de opwarm oefeningen, de asana’s en de reflectiemomenten.

Tina geeft vandaag haar practicum en zij heeft al ervaring als Yoga teacher met andere vormen van yoga. Ze heeft een warme vriendelijke persoonlijkheid en straalt rust uit. Ze doet het heel goed, heel natuurlijk. Ze is soms wat woorden en zinnen kwijt van de mnemonics maar dat hindert mij niet. Lisbeth geeft tijdens de evaluatie veel te zwaar op haar af. Dat ze haar stress kon voelen en dat ze Tina niet was en iedereen heeft zoiets van ... mmm dat is wel erg hard en helemaal niet nodig om dat zo te zeggen. We zijn hier om te leren en dit is onze eerste practicum en dus is het niet erg als je de zinnen nog niet helemaal goed kent. Maar ja Lisbeth is een beetje erg vurig , ze heeft het ook altijd over iemand Manipura, de chakra van de Solar Plexus, die moed, ambitie en wilskracht geeft. Ze mag het zelf ook wel wat balanceren. Ze wordt door Aemen wel even op haar plaats gezet met zijn evaluatie... goed zo. Tina deed het heel goed en het was een fijne yoga les.

Donderdag alweer en de dagen vliegen gewoon voorbij. Vanochtend krijgen we een lezing over ademtechnieken die belangrijk zijn om de pranayama technieken toe te kunnen passen. In de Yoga worden alle drie de ademtechnieken dier er zijn, gebruikt. De les van vandaag heet dan ook: de voorbereiding op de complete Yoga ademhaling. De 1e ademhaling is; de buikademhaling. De 2e is: de borstkasademhaling en de 3e is: de sleutelbeenademhaling of de hoge ademhaling. De buikademhaling is de basis en de belangrijkste maar alle drie worden ze als eenheid gebruikt in de Yoga. Tijdens de Yoga houdingen wordt er geen nadruk gelegd op de ademhaling omdat er in deze vorm van Yoga op de chakra’s wordt geconcentreerd. Maar voor de Pranayama technieken (de ademtechnieken om de Prana, de levenskracht ,uit de lucht te halen en vast te houden) is de ademhaling dus wel essentieel.

Tamara geeft haar practicum en zij geeft een hele goede les. Ze heeft de Mnemonics heel goed geleerd en is goed gefocusd waardoor iedereen een hele goede yoga practise heeft. Zoals dat hier wordt gezegd, deed ze haar practicum vanuit Ajna chakra. Dit is de chakra in het midden van het voorhoofd, ook wel het Derde Oog genoemd. Dit chakra zorgt voor een mentale en intuïtieve kracht en uit balans is het erg gericht op het intellectuele en wetenschappelijke. Nu klopt dat ook wel, want Tamara is erg rationeel ingesteld en dus was het advies aan haar om meer vanuit Anahata, het hart, te werken. Maar petje af voor haar want het was heel erg goed!

Eamen is een man van 35 en kont uit Ierland. Hij heeft een boerderij en werkt dus met dieren voor de vleeshandel. Ik moet eens vragen of ie vegetarisch is, heb ik eigenlijk niet opgelet.. zal wel niet. Hij heeft de eerste maand cursus van Agama een paar jaar geleden gedaan en iets in hem trekt dit toch aan, anders ben je hier niet, zou je denken. Maar hij vind deze opleiding een goede reden om, tegen over zijn vrienden een familie te verantwoorden om 3 maanden in Thailand te zijn, want om als boer te zeggen ‘ik ga er even 3 maanden tussenuit naar een tropisch land en lekker vakantie vieren’,.. zit er dus niet in. Tja... dat is nog eens een andere invalshoek. Maar goed, Eamen komt aan bij de les in de namiddag en vertelt dat hij vanmiddag een grote verrassing kreeg thuis Toen hij mijn slaapkamer binnenstapte is er een slang op hem gevallen en heeft hem gebeten.. Wauw.. de slang zat tegen het plafond en viel op hem en terwijl hij schrok en de slang van hem af wilde gooien, beet de slag hem dus. Dit is echt wel heel eng ja. En hij vertelt dat de slang zeker 1,5 meter was. Nu woont Eamen ook echt wel midden in de jungle hoor. Niet in een huis aan de weg of waar meer huizen staan en mensen wonen. En zijn huis staat op de grond, dus dat is ook wel een makkelijkere toegang voor deze beesten. Hoewel.. aan de rand van het dak op mijn balkon heb je een rand hangen van hout met een uitgesneden patroon. En in dit patroon zit dus een stuk slangenhuid verweven.. hier heeft dus een slag gezeten die zijn omhulsel heeft achtergelaten en dit is zo’n 50 cm lang.. dus die is via een van de bomen ook hier gekomen.. hmm, maar niet teveel aan denken. Met Eamen gaat het wel goed, hij was een beetje versuft maar kennelijk heeft ie verder niets. Brrr...

Onze eerste anatomie les is vrijdagmorgen. Michaela is een vrouw uit Roemenie en zij is samen met Swami en Claudio de ‘directie’ van de Yoga school. Ze is al jaren bij de Yogaschool en is van oorspronkelijk beroep Arts. Ze heeft ook veel gewerkt met Homeopathie en is op deze school de bekendste medische consultant. Zij geeft dus de anatomie lessen hier en dit jaar heeft ze een echt volledig Skelet weten te bemachtigen om alles te kunnen laten zien. Nu moet ik zeggen dat het Engels wat ze in de theorie gebruiken al behoorlijk droog en hoog gegrepen is, en dan komen er nu dus allemaal medische en biologische en fysiologische termen bij. Dit is behoorlijk moeilijk. We krijgen een lezing van haar van 2 uur over de basistermen en ze gooit er van alles uit: cells, organs, tissues, systemen, medial, lateral, sagittal, frontal, coronal, proximal, distal, cranial, caudal, dorsal, flexion, extension, adduction, abduction, rotattion, supination, pronation,.... pffff. Dan beginnen we met het menselijke beenderen systeem; de schedel en de wervelkolom en gewrichten. Het is wel erg veel hoor, maar wel heel interessant. Ik zal het echt niet allemaal onthouden en moet maar even zien wat echt het belangrijkste is.

Eerst verder met mijn practicum voorbereiden. Nog 4 dagen en ik moet nog een veel teksten uit mijn hoofd leren. Tijdens een les heb je de introductie, de opwarmoefeningen en dan de yoga houdingen en aan het eind een Relaxation en deze gaan allemaal gepaard met begeleidende woorden die je dus uit je hoofd moet weten.

Zaterdagmiddag geeft Julia haar practicum van Julia. Het is vooral erg grappig en de stemming is lacherig, wat we ook wel even nodig hebben. Vanavond is er een feest bij het huis van John. Ik ken John niet, maar goed, dat maakt dus niet uit. Als er een feest is, dan wordt dat via via verspreid en binnen de kortste tijd weet iedereen binnen de yoga school wanneer en waar het is.

Ik ben eigenlijk heel moe en wil wel op tijd naar bed. Maar ja, een avond dansen heb ik ook wel zin in. En dus om een uur of negen ontmoet ik Tamara, uit Belgie, en samen gaan we de heuvel op. Het is een gevaarlijke zandweg die naar boven, naar het huis van John gaat. En dus zetten we de fiets en motorbike beneden neer en lopen de weg verder naar boven, in het donker met een zaklantaarn. Boven op de heuvel is er een prachtig uitzicht over een gedeelte van het eiland. Het is huis heeft een patio waar de dansvloer is en al snel is het vol met dansende mensen van de yoga school. He klinkt lekker die techno trance muziek... ik weet niet wat voor stijl, maar is heerlijk om op te dansen. Dat is een tijd geleden zeg, dat ik gedanst heb!!! En ik kijk naar boven en zie zoveel sterren en ze lijken zo dichtbij.... wat een mooi gezicht! En er is ook een grot waar mensen muziek spelen. het paadje naar de grot is verlicht met lichtjes en geeft een warm en mysterieus aanzicht, zo in het donker.

Ik heb besloten om op zondag de ‘Thai Yoga body training’ te volgen. Nick zei woensdag dat een vriend van hem Thaise massage training geeft en ik had meteen zoiets van “ja dat wil ik wel leren en lijkt me leuk om te doen. Iets voor mezelf en zonder de rest van de groep. Dus om half 12 rij ik naar de  Yoga Retreat plek waar de training is. Het si een kwartier rijden met de motor. Er zijn nog 8 andere mensen en ze zijn allemaal van Agama yogaschool, maar zitten in een andere level of klas.  Michael is de trainer en hij kom uit New York. Hij geeft al jaren massage en Thaise massage en geeft ook workshops. We gaan leren om een volledige massage te geven. Met een Thaise massage gebruik je je eigen lichaam, dus je handen, armen, voeten, ellebogen en benen om de ander te masseren. We oefenen in tweetallen en dus is het nog heerlijk ontspannend ook, deze training, want je krijgt tegelijkertijd ook een massage.

Ik kan in de avond gelijk oefenen met Saw de massage dame van Ananda. En ze geeft me nog wat aanwijzingen ook.

Volgende week heb ik mijn eerste practicum en dus moet ik in tenue, in het wit, mijn eerste yoga les geven...... spannend!!

Reacties

Reacties

Veronica

Hoi Melissa,

Wat een spannende periode voor je en wat maak je leuke dingen mee. Leuke verhalen heb je! Hier alles okay. Drukke tijden met veel opdrachten. Wel minder spannend dan bij jou.... Succes met jouw eerste practicum. Ben benieuwd hoe je dat hebt ervaren. Wacht gewoon jouw volgende verslag af!

Liefs, Veronica

Bieneke

Hoi Mel;issa,

Wat spannend weer, en wat doe je veel, jeetje al die termen, maar knap hoor dat je dat allemaal doet, ga je er ook wat mee doen in de toekomst.
Hoor wel hoe je je practicum hebt gedaan, heel veel succes.

Liefs Bieneke

tante marianne

Wel knap van je omdit alles uit te leren. Ik hoop dat je er straks in Nederland wat mee kan. En dat er toekomst in zit hier bij ons. Nu je bent al weer 9 maanden weg. Nog maar drie maanden ofwel 13 weken. Dan zit het er weer op. Nu geniet er nog van
van dat weer daar de natuur. En alles wat je meemaakt. Liefs van tante marianne

Tante Ada

na zoveel verteld te hebben wat je allemaal leert denk ik dat je het er goed vanaf gaat brengen dit is wat je je hele leven al wilt doen ga er voor en geniet ervan. nu ga ik je foto's bekijken fijn weer bij te zijn met je sites tot de volgende keer nog maar 3 maanden ,de tijd vliegt gr. Tante Ada,

Jan en Matty

Hoi Wijfie.

Blij dat het allemaal goed met je gaat, en ik ben geintrerseert in joga,dus we zijn benieuwd wat je in mei allemaal te vertellen heb. Ik heb een nekhernia en ik moet mijn goed ontspannen en dat lukt goed.

Zoals je weet ben ik de weerman in nederland. Dooi en Regen.

Doeiiii

Hans

Hoi Melissa wat een enerverende week weer voor je en goed van je om ook aan je eigen ontspanning te denken (dansen) vergeet dat vooral niet ik weet als geen ander dat na lange zware dagen van werk ontspanning heel belangrijk is. Nu even een heel kleine teleurstelling van mijn kant "ik zal je komende week missen als ik aan het skieen ben, ik zal zeker aan onze gezamelijke bombardino's en warme chocolademelk met taart terug denken als ik deze ga bestellen in de hoop dit toch weer een keer samen te kunnen nuttigen. Zoals je nu wel zult begrijpen zal ik een week even niets van me laten horen maar neem daarna de draad snel weer op Cio Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!