Week 35 Mijn allereerste Yoga practicum les...... 8 t/m 14 februari 2010

Er is zoveel te doen, te ervaren en te beleven hier... ik loop achter en dus hopelijk deze week nog een lange en de volgende maar een korte beschrijving van wat er allemaal gebeurt...

Ik voel me echt wel heel happy hier, vooral s’ ochtends komt dat gevoel over me heen. Om half 7 wordt het licht en is het nog een beetje schemerig. Dan doe ik alle ramen en de deur open. Neem een douche, eet mijn yoghurt en lees de theorie door van die dag. En ik luister ondertussen naar de lezing over het onderwerp wat ik heb gekozen voor mijn tweede practicum waarin we zelf een lezing moeten geven over dt onderwerp. En dan kwart voor acht pak in mijn spullen en stap op de motorbike en rijd naar de hal waar we in de ochtend les hebben. Dan is het nog lekker koel maar al aangenaam warm en komt het leven hier op gang. Heel veel draait hier om eten en dus zijn er al mensen bezig om vlees spiezen te roosteren op de bbq en de fruitkraampjes gaan open. Ik kom mensen tegen op de motor die naar de andere les gaan. Ik zeg gedag tegen Nang die naar me zwaait, vanuit haar salon. En dan geniet ik echt van de kleuren hier van de natuur. Alles is zo helder: zoveel kleuren groen van de bomen, het blauw van de zee en de lucht. Dan ben ik zo heel erg aanwezig en bewust van het serene gevoel wat dat allemaal geeft. De manier van leven zelf, hoe de mensen met elkaar omgaan, is heerlijk kalm, ook al is het razend druk met alle workshops, lessen, meditaties en andere ontmoetingsmomenten.

Maandag leren we een nieuwe techniek: Agnisara Dhauti. Dit is een ademtechniek om de energie die je inademt omlaag te brengen naar de buik. Wanneer deze energie samenkomt met de energie van de Solar Plexus, de navel Chakra (dynamiek en wilskracht), dan komt er een golf van energie omhoog. Dit is een techniek die voor al op de hart chakra werkt en de energie in het hart gebied versterkt.

Na de les krijgen we instructies over het 2e practicum. Ik heb mijn eerste practicum nog niet eens gedaan! Ik heb voor mijn eerste les, de oefeningen gekozen die ik zelf leuk vind. En gelet op de verschillende chakra’s waar ze op werken. En ben al een paar dagen bezig om de begeleidende teksten uit mijn hoofd te leren. Ik heb ze ingesproken in mijn mp 3 speler. En op de computer gezet. Zodat ik er naar kan luisteren en het me helpt om ze te leren. Ik moet ook denken aan de tijd en de timing van de oefeningen. Hoe lang ze duren en de tijd van de relax-momenten na de oefeningen.

Gelukkig hoeven we de Final Relaxation nog niet uit ons hoofd te kennen. Die duurt ongeveer een kwartier en in deze laatste ontspanningsoefening, liggend op de mat, wordt je door de docent door je hele lichaam geleidt en deze universele tekst is vrij lang.

Ik ben wel echt heel erg zenuwachtig hoor, vooral dinsdag. Ik heb zelfs een knoop in mijn maag en ik kan haast niet via mijn buik ademen. Het zit helemaal vast daar, van de zenuwen. Ik heb een advertentie gezien op het bord van ene Peter, die buik massage geeft en bel hem op. Lijkt me wel een goed idee om zo’n massage te krijgen. En de spanning daar weg te halen. Dus ik bel met Peter en helaas heeft hij vandaag gene tijd. Mara zijn collega, Mira wel en geeft me mijn nummer. Mira heeft vanmiddag ook geen tijd en vanavond laat kan wel. Haar huis is in Tong Sala, een kwartier met de motor, dus niet echt even snel in de buurt hier. Ze legt me uit waar het is, maar uitleggen waar wat is hier is wat anders dan in het westen. Hier zijn de wegen niet genaamd en genummerd, dus heb je herkenningspunten nodig...en ik zit al vol met mijn practicum in mijn hoofd. Dus heb geen energie om dat te onthouden. Maar een half uur later krijg ik een sms van haar en ze kan me bij de supermarkt ontmoeten om 8 uur. Ok, dat is fijn, dan ga ik wel ook al wordt het dan wat laat.

Maar als ik na de les om half 8 naar Tong Sala wil rijden, is mijn licht ineens kapot. Gelukkig zie ik snel bij de hal een motor- garage. Mijn licht doet het niet en de man helpt me meteen. Hij moet wel erg lang en veel sleutelen aan de voorkant van de motor... en dus bel ik Mira dat ik later kom of helemaal niet. maar gelukkig om 8 uur is het licht gemaakt . ik neem nu maar een taxi want ik heb geen zin om straks in het stikke donker om 11 uur alleen naar huis te rijden. Gelukkig, er is nog iemand die naar Tong Sala gaat en kletsen we wat achter in de open taxi.

De massage is echt heel erg goed en ik merk zeker dat ik een stuk rustiger en relaxter in mijn maag en buik ben. Mira geeft hier yoga les en massages en woont met haar vriend al een tijd op het eiland. Een lieve meid en zij heeft ook Yoga bij Agama gevolgd. Nu mixt ze dat met Astanga Yoga, een meer dynamische vorm. Ze brengt me weer naar het centrum zeg maar en vanuit daar neem ik een taxi naar huis. Het is wel laat, maar het was het wel waard!

De dag van het practicum, woensdag .., en het verbaast me maar ben ik een stuk kalmer dan ik verwacht te zijn. We hebben eerst in de ochtend een lezing over de Consecration. Ik weet niet goed hoe ik dit moet vertalen. Het betekent letterlijk: de wijding aan het hogere bewustzijn. Het is een techniek die in de lesgeven wordt gebruikt. Daarbij geef je de intentie af aan het hogere, aan het universum of aan datgene waar je je mee verbonden voelt, dat je de uitkomsten van hetgeen wat je doet, zegt of denkt dus afgeeft aan het hogere of aan het universum. Je geeft de vruchten van je les dus aan het universum en bent een ‘middel’ om de mensen te begeleiden tijdens de les. Je vertouwt erop dat wat er ook gebeurt, goed is voor de mensen en voor jou.

Ik richt me vandaag op mijn eigen beschermengelen en vraag om kracht in mijn buik en in mijn stem, want dat heb ik het meeste nodig! De kleding van een Yoga docente hier is altijd in het wit. Een witte broek en een witte top met het Agama Logo erop. We hebben allemaal een witte top of t-shirt gekregen met daarop gedrukt: Teacher Training Course 2010. Ik ga een half uur van te voren naar de hal. Daar kom ik Karen tegen, mijn favoriete docente en ze wenst me succes. Ik leg de matten klaar voor iedereen en zet de muziek op en steek wat kaarsen aan. Pfff het is bijna zover...

Lirit,uit Israel, is mijn supervisor. Dat is gek, want ik had gehoord dat Angelus, een man uit Duitsland/ Roemenie, mijn supervisor zou zijn vandaag. Maar goed, maakt niet uit.

Ik heb vandaag pas mijn introductie bedacht en ik heet iedereen welkom. ‘Goed dat ze gekomen zijn met dit weer en de verleidende stranden om aan mind, body en spirit te werken’. Eest doen we de consecration en dan de opwarm oefeningen. Ik heb de timer bij me maar kan er niet goed mee overweg. Al snel leg ik de timer opzij. Eerst doe je de oefening mee en dan is het checken of iedereen de oefening goed doet en het laatste gedeelte doe je de oefening weer mee. Veel om op te letten. Ook de manier waarop je door de klas beweegt is belangrijk. Je voelt het wanneer de docente bij je in de buurt is en dat geeft een bepaalde energie af. De meeste tijd heb je ook je ogen dicht als je zelf in de yogahouding bent. Dan de Yoga oefeningen. Ik kan de woorden gelukkig allemaal benoemen en dan de Relaxation.

Dit was de eerste les... ik kom terug op aarde! Tjee het lijkt wel alsof wel alsof ik iemand anders ben, zo kalm en mijn stem is helder en duidelijk. Het voelt wel alsof ik wordt geleid en alsof iemand me bestuurt of zoiets. Heel vreemd om dit te ervaren zo. Maar voelt heel mooi en goed! Ik ben echt super happy hoe het is gegaan, ook al zijn er dingen die ik beter of anders moet doen. Ik ben echt heel enthousiast en dit voelt echt als dit de bevestiging is dat ik verleden jaar de keuze heb gemaakt om deze TTC te doen.

Ik weet nog niet hoe mijn mede studenten het vonden, maar ik ben blij!

Dan is het feedback time. Eerst zelf, dan de groep en als laatste geeft Liirit haar bevindingen. Ik zeg dat het een mooie ervaring is en hoe ik het vond, ook al zijn er verbeterpunten. Dan krijg ik de feedback van de rest.......: perfecte klas, kalm, duidelijke expressie, helder, diepe rust, goede overdracht van concentratie, persoonlijke opening van de les, goede timing, goed potentieel voor een docent, fijne aandacht en amazing.... jeetje, echt fijn om te horen.

En de verbeterpunten natuurlijk: soms de mensen proberen te stimuleren om over hun limiet te gaan, mijn stem klinkt soms te mechanisch, spreek soms te langzaam, voor sommigen was de opwarm sessie te lang, soms meer dynamiek in de woorden. Ja... helemaal mee eens.

En Lirit geeft me ook haar feedback: goede atmosfeer, goede introductie voordat de klas begint, goede aandacht voor de mensen, de Mnemonics waren perfect, goede uitvoering van de opwarm oefeningen en de asana-s, goede instructies, goede aanwijzingen in het midden van de asana-s, genoeg tijd gegeven voor de reflectietijd na de asana, goede volume van stem en helderheid, mijn aanwijzingen komen op tijd, liep goed door de klas heen, voor iedereen genoeg aandacht, goede focus en concentratie, goede houding tijdens de correcties bij mensen, goede begeleiding, kalme en stabiele energie, goede controle over de klas, natuurlijke en extreme stabiliteit, excellent mnemonics, zelfverzekerd, en de eindconclusie van haar: excellent klas! Moeilijk om uit te leggen, maar ben gewoon onder de indruk van de mooie ervaring zelf en wat er met me gebeurde en het voelde echt alsof ik ben geholpen en begeleid tijdens de les!

We hebben weer Anatomie en Fysiologie.... een zware les! Er is vanmiddag, donderdag, een workshop over backbends, achteroverbuigingen, door Emma uit Ierland. Ik ga er met Rebecca heen, want dat is goed voor me om Chakrasana te oefenen. Dit is de oefening die ik moeilijk vind. Het is een leuke workshop en Angelus (de supervisor die ik eigenlijk zou hebben op mijn practicum, maar onverwchts moest ruilen) is er ook. Ik heb hem verleden jaar ook een paar keer gezien en het is een bijzonder mooie lange man om naar te kijken. Ik schat hem begin veertig, lang gezicht en lang haar. Hij komt een paar keer naar me toe om me te helpen en heb ineens een hele andere connectie vandaag met hem..vreemd, maar leuk!

Vrijdagavond is er een speciale avond. Vanavond is het Black Moon en is er een speciale Shiva energie meditatie en iedereen is in het wit gekleed. De hal is mooi versierd met kaarsen en witte en rode doeken en de vrouwen van de Shakti groep hebben rode sluiers over hun kleding aan. De mannen van de Vira groep hebben ook een voordracht voorbereid en beelden elke een aspect van deze energie uit. Het is heel mooi, maar ik ga om 1 uur naar huis, want ik ben echt doodmoe.

En dan weer naar de Thai Yoga Bodywork massage training zondag middag. Heerlijk even geen TTC mensen en leren we een massage voor de achterkant van het lichaam. Echt leuk om te doen, te leren en te ontvangen.

Maar ja, volgende week mijn 2e practicum en die gaat anders iets dan dat ik had gedacht...!

Reacties

Reacties

Bianca Vrijland

Melis, ontzettend goed van je hoe je de klas geleid hebt! Zo te lezen gaf het je ook een heel goed gevoel, dat lijkt me toch een bevestiging van wat je gevoel je vertelde.
Je bent daar steeds meer op je plek en ik vind je verhalen echt super leuk om te lezen.
Meid ga zo door en alvast succes bij het 2e practicum, je kunt het!

Frank en Bianca

Super joh! Klinkt allemaal best ingewikkeld en jij doet het allemaal maar. Enne, ben vooral heel blij dat je bevestiging van de juiste keuze hebt gekregen met deze ervaring.

bieneke

He Melissa,

Goed zeg van je wat je hebt gedaan, en de complimenten heel goed hoor, en fijn dat je het zo naar je zin hebt, en er helemaal thuis voelt vindt het nog steeds dapper, en ga zo door en alvast heel veel succes bij 2e practicum.

Liefs Bieneke

astrid

Hi Melissa,

Meisje, ik ben echt onder de indruk. Wat heb jij allemaal al niet geleerd, zeg. En dat in een relatief korte tijd. En met dat leren, bedoel ik hoofdzakelijk de inzichten die je hebt gekregen. Natuurlijk, het is ook belangrijk om theoretische kennis op te doen en in feit kan iedereen dat. Maar innerlijke wijsheid opdoen, daar moet je voor open staan en dat is jou gelukt! Over dat geleid worden gesproken, ik geloof daar heilig in. Je laten leiden is trouwens niet al te eenvoudig. Vaak willen we als mens de controle over dingen niet kwijt. Ons superego houdt ons dan vaak tegen in het onvoorwaardelijk overgeven aan dingen. Heel veel succes met verder leren! Dikke knuf, Astrid

Tante Ada

Goede berichten, je bent op de goede weg het les geven zit in je dit ben jij op naar de 2de practicum.
Fijn dat je in zo'n mooie omgeving zit en er ook van geniet veel liefs Tante Ada en de rest.

Hans

Top van je melissa ik zou geen moment aan je getwijfeld hebben je kunt meer dan je denkt en ook je 2 de practicum kun je gewoon aan daar moet je niet aan twijfelen blijf gewoon jezelf dan komt het goed.
P.s. ik heb je wel een klein beetje gemist op de wintersport. groetjes Hans

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!